E-mailadres of registratieformulier - wat is de beste call to action?

‘Mailto:’ of gegevens vragen?

Er is al heel wat inkt gevloeid over wat de beste call-to-action is in een e-mail, en vandaag vergelijken we een registratieformulier met een mailto-link.

 

Werken met een e-mailadres gaat sneller, zoveel is duidelijk, maar heeft het ook dezelfde overtuigingskracht en voordelen?

 

Wat zijn de voor- en nadelen van een mailto-link?

 

Eén van de grootste voordelen van een mailto-link is dat je er heel wat tijd mee bespaart omdat er geen aparte landingspagina met een invulformulier nodig is. Dit is positief op korte termijn, en voor bepaalde zaken is het zeker geen slechte optie. Denk bijvoorbeeld aan inschrijvingen voor een event, of als snelle feedbackoplossing in de handtekening van je e-mail.

 

Je kan zelfs het onderwerp al invullen om antwoorden makkelijker te maken.

 

Máár…

 

We raden niet aan om het als enige call-to-action te gebruiken.

 

Op lange termijn zal het je namelijk meer tijd kosten. Ook een registratieformulier gebruiken, laat toe om:

 

  • te tracken wie zich inschrijft in je CRM of marketing automation platform;
  • automatisch iemand toe te voegen aan een lijst;
  • een actie een bepaald gewicht te geven als je bezig bent met lead scoring.

 

Wie wint?

 

De belangrijkste pro bij een registratieformulier is dat de meeste marketing automation-platformen mensen die een formulier invullen, automatisch tracken. Zelfs als ze het formulier niet of onvolledig invullen, kan je meestal wel zien wat ze op de landingspagina gedaan hebben. Zo kan je toch nog zien hoelang ze gebleven zijn en wat er eventueel mis gegaan is.

 

Daarnaast verkrijg je met een formulier ook meer informatie dan alleen een e-mailadres.

 

Ben je bang om teveel ineens te vragen? Probeer dan eens een multi-step formulier of progressive profiling. Nog een voordeel is dat een registratieformulier er gewoonweg professioneler uitziet.

 

In snackvorm

 

Mailto: vs. landingspagina met registratieformulier.

  • Met een mailto-link kun je heel wat tijd uitsparen.
  • …een nadeel is dat je leads minder goed kunt tracken of toevoegen aan lijsten.
  • Dit is dan weer wel gemakkelijker met een registratieformulier.
  • Registratieformulieren bieden meer opties in functie van lead scoring en verwerking.
  • Advies: gebruik ze in combinatie.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website