GDPR-compliant met de tools van MailChimp

GDPR-compliant met Mailchimp

Met nog een tweetal maanden op de aftelklok, komt de officiële inwerkingtreding van de General Data Protection Regulation (GDPR) steeds dichterbij. Vanaf dan zal men veel strenger optreden tegen bedrijven die zonder uitdrukkelijke toestemming persoonsgegevens verkrijgen en verwerken, en dat heeft MailChimp maar al te goed begrepen.

 

Al sinds vorig jaar is het bekende aapje namelijk uitvoerig bezig met de ontwikkeling van verschillende tools die GDPR-compliant zijn. Benieuwd? Lees dan hieronder over welke tools het gaat en hoe je hier binnenkort gebruik van kan maken!

 

GDPR-vriendelijke formulieren

 

Vanaf de inwerkingtreding van de GPDR, heb je een uitdrukkelijke toestemming nodig alvorens je persoonsgegevens mag bewaren en verwerken. Deze toestemming dient te gebeuren aan de hand van een dubbele opt-in.

 

Daarnaast dien je telkens te melden waarvoor de persoonsgegevens gebruikt zullen worden, en dien je al deze gegevens, inclusief de uitdrukkelijke toestemming, goed te bewaren.

 

Omdat dit enige administratieve vereisten met zich meebrengt, heeft MailChimp een ontwerp voor GDPR-vriendelijke formulieren uitgedacht, waarbij je snel en eenvoudig de toestemming van de abonnee en de informatie kan documenteren.

 

  • Met slechts een paar klikken, schakel je GDPR-vriendelijke velden in voor alle gehoste formulieren (inclusief bestemmingspagina’s en pop-ups) die zijn verbonden met een lijst in je MailChimp-account.
  • Elk invulformulier zal aparte checkboxes hebben, zodat subscribers kunnen kiezen voor welke onderwerpen of onderdelen ze zich willen inschrijven. Daarnaast kan je ook field labels, checkbox opties en wettelijke teksten aanpassen.
  • MailChimp houdt van elk ingevuld formulier een kopie bij. Zo kan je achteraf bekijken welke velden exact aanwezig waren op het formulier en kan je dit eveneens als bewijs gebruiken, moest dit nodig zijn.

 

Snelle afhandeling van data-aanvragen

 

Volgens de GDPR heeft iedere subscriber uitgebreide rechten omtrent het gebruik van zijn persoonsgegevens, en kan hij dus te allen tijde vragen om deze te verwijderen, te verplaatsen of aan te passen.

 

Om deze reden kunnen alle MailChimp-gebruikers steeds hun lijsten raadplegen en informatie aanpassen op aanvraag van hun subscriber.

 

Verder zal MailChimp in de loop van de volgende weken ook nog volgende zaken doorvoeren:

 

  • Wanneer je een data-aanvraag ontvangt van een subscriber, zal je deze eenvoudig en snel kunnen bezorgen aan de hand van een single-step formulier in je account.
  • Wanneer je data van een subscriber uit een bepaalde lijst verwijdert, zullen alle sporen van deze persoon eveneens uit MailChimp verwijderen. Enkel anoniem verzamelde rapportgegevens zullen zichtbaar blijven in je account.

 

Gegevens bewaren op een GDPR-vriendelijke manier

 

Ten slotte heeft MailChimp de voorbije maanden enorm geïnvesteerd in het implementeren van sterke privacy beveiligingen.

 

Volgens de GDPR moet je namelijk voldoende maatregelen treffen om de kans op een data breach zo klein mogelijk te houden.

 

Dankzij de investeringen van MailChimp kan je dus probleemloos de persoonlijke informatie van subscribers in jouw MailChimp-account bewaren, zonder dat je je hierover zorgen moet maken.

 

Wie trouwens nog meer te weten wil komen over de acties die het aapje onderneemt richting GDPR-compliancy, kan steeds de GDPR-guide van MailChimp doornemen!

 

 

In snackvorm

 

Mailchimp neemt verschillende stappen richting GDRP-compliancy.

  • De invoer van GDPR-vriendelijke formulieren die een dubbele opt-in en afzonderlijke checkboxes bevatten;
  • Een kopie van elk ingevuld invulformulier, zodat Mailchimp-gebruikers dit altijd kunnen opvragen voor hun subscribers, indien nodig;
  • De ontwikkeling van een single-step formulier om data aan een subscriber te bezorgen;
  • De uitwissing van alle gegevens van een subscriber, wanneer je deze uit een lijst verwijdert;
  • Strengere privacybeveiligingen om datalekken te vermijden.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website