Live chat op je website

‘Hoe kan ik je helpen?’

De wereld van digital marketing is constant in beweging; innovaties volgen elkaar op in sneltempo. Sommigen hebben als doel je merkbekendheid te verhogen, anderen zijn erop gericht meer verkeer naar je website te voeren of je conversies te verhogen. Een uitstekend voorbeeld van deze laatste categorie, is de live chat. Door deze slim in te zetten, kun je twijfelende of zoekende bezoekers meteen te woord staan, en op die manier een duwtje in de rug geven. 

 

We bekijken hieronder de voordelen van live chat, de verschillen met een chatbot, en hoe je dankzij deze feature meer conversies kunt genereren. Bij Websteak zijn we ook al een tijdje gezwicht voor een live chat, maar dat had je misschien al gezien?

 

Chatbot vs. live chat

 

Het meest opvallende verschil is dat chatbots automatisch antwoorden genereren op vragen van klanten, en dat er bij live chat een werknemer van het bedrijf antwoordt. Bij Facebook is er bijvoorbeeld al een tijdje de mogelijkheid om een chatbot te installeren via Messenger.

 

Een groot voordeel van chatbots is dat er altijd meteen geantwoord wordt, terwijl dit bij live chats vooral tijdens de werkuren gebeurt. Chatbots kunnen dan weer niet alle vragen beantwoorden. Bij complexere vraagstukken, zoals bijvoorbeeld een klacht behandelen of meer gedetailleerde antwoorden geven, doorzien gebruikers doorgaans vlot dat ze met een geautomatiseerde bot praten en niet met een persoon.

 

Enkele andere voordelen van live chat:

 

  • Instant customer service: Het is een groot voordeel dat je klanten direct kunt helpen en in real-time  communiceert.
  • Eén-op-één communicatie: Je kunt een meer persoonlijke band opbouwen. Live chats is informeler en sneller dan e-mail, en laagdrempeliger dan een contactformulier.
  • Bezoekers verlaten met een goed gevoel je website omdat ze zo snel en efficiënt geholpen zijn.
  • Multitasken: Mensen moeten niet stoppen met wat ze aan het doen zijn om te mailen of te bellen, ze kunnen in hetzelfde venster snel iets vragen.

 

Conversie boosten

 

Als je de live chatfunctie op een goede manier gebruikt, kun je meer conversies genereren. Je bereikt bezoekers op een moment dat ze interesse tonen in je producten of diensten, of al zijn begonnen met het nemen van een actie. Soms hebben ze gewoon een extra duwtje nodig. En zelfs als gebruikers niet converteren, verlaten ze in ieder geval je website met een goed gevoel. Dit maakt dat ze in de toekomst misschien sneller terugkomen.

 

Hoe?

 

Enkele best practices voor het gebruik van een chatbox.

 

  • Gebruik de chatbox op een goede manier en benut alle mogelijkheden. Je kunt het tegelijkertijd gebruiken als live chat en als pop-up ad.
  • Train je chatsupport-team. Bezoekers onthouden niet hoe de live chat eruit zag, maar de interactie. Over het algemeen kan je best semi-formeel antwoorden, maar het belangrijkste is om je aan te passen aan de klant. Probeer jargon te vermijden.
  • Pas eventueel je openingszin aan volgens de pagina waarop mensen zich bevinden, of aan het hoeveelste bezoek het is. Je kunt templates voorzien om sneller te kunnen antwoorden, maar let hiermee op. Het is niet de bedoeling dat mensen denken dat ze met een bot aan het praten zijn.
  • In de live chat kan je proberen om aan contactgegevens te geraken, maar let wel dat je dit op een natuurlijke manier doet, bijvoorbeeld als mensen naar een prijsoverzicht  of productdetails vragen.

 

In snackvorm

 

Live chat geeft bijna-converterende bezoekers een duwtje in de rug.

  • Uitstekende tool om conversies te boosten.
  • Live chat geniet de voorkeur op geautomatiseerde chatbots.
  • Het is de perfecte manier om real-time vragen op lossen.
  • De interactie is het belangrijkste, maar op een natuurlijke manier contactgevens verzamelen, is natuurlijk een plus.
  • Pas je openingszin aan volgens de pagina of het hoeveelste bezoek het is.
Nico De Clerck

Helpt ondernemingen aan online menu’s die aansluiten op hun doelstellingen. Houdt zich scherp bij FC Toreke tot Real Madrid hem terughaalt.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website