Het belang van de kwaliteitsscore

Je werkt hard aan je AdWords-account: de basis is goed, je bent er wekelijks mee bezig en je probeert verschillende optimalisaties, maar toch is de return lager dan verwacht. Herkenbaar?

 

Dé manier om de kost per klik of per conversie te verhogen en betere posities te halen is je kwaliteitsscore verbeteren. Het maakt je account namelijk kostenefficiënt. Je kan de juiste zoekwoorden gebruiken en ads met een geweldige call-to-action makenals je geen hoge kwaliteitsscore hebt zal je er sowieso te veel voor betalen.

 

Wat is de kwaliteitsscore en waarom is het belangrijk?

 

Voor je kan beginnen met de kwaliteitsscore, moet je natuurlijk eerst weten wat het juist is.

 

Google zelf definieert het zo:

 

“Quality Score is an estimate of how relevant your ads, keywords, and landing pages are to a person who sees your ad. Higher Quality Scores typically lead to lower costs and better ad positions.”

 

De drie belangrijkste factoren waarmee rekening wordt gehouden voor de kwaliteitsscore zijn:

 

  • De relevantie van je advertenties
  • De ervaring op de landingspagina
  • De verwachte click-through-rate

 

Deze factoren worden geanalyseerd, en op basis daarvan wordt een score gemaakt. Volgens een studie van AdAlysis, zijn de belangrijkste factoren de ervaring op de landingspagina en de verwachte CTR.

 

 

Dit wil zeggen dat een betere landingspagina of een stijging boven het gemiddelde van je CTR, een serieuze impact op de kwaliteitsscore kunnen hebben.

 

Maar waarom is die kwaliteitsscore nu zo belangrijk? Heeft het nut om te streven naar een 8/10 als je al een 6/10 hebt?

 

De kwaliteitsscore heeft een grote invloed op de Ad Rank, waarmee Google bepaalt op welke positie de advertenties komen. Gewoon meer bieden zorgt er niet per se voor dat je een betere positie krijgt. Met een betere kwaliteitsscore kan je voor een veel lagere prijs, toch een hogere positie krijgen.

 

Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe hoger je CTR en hoe lager je CPC. Concreet krijg je meer verkeer voor minder geld met een goede kwaliteitsscore. Daarnaast betekent een hoge kwaliteitsscore meestal ook een betere gebruikservaring, en dan vooral een ervaring die in lijn ligt met de verwachtingen.  

 

Nu je weet wat de kwaliteitsscore is, is het tijd voor wat tips om ze te verhogen.

 

Gebruik dezelfde bewoordingen

 

Zoals al gezegd wegen de ervaring op de landingspagina en de verwachte CTR meer door.

 

Daar is het belangrijk om zowel in je zoekwoorden als in je advertenties als op de landingspagina dezelfde termen te gebruiken. Het zorgt er niet alleen voor dat mensen klikken, maar hun verwachtingen worden ook ingelost. Stel dat je roze T-shirts aan het zoeken bent. Je bent meer geneigd om te klikken op advertenties waar ‘roze T-shirts’ in voorkomt, en als je dan nog terecht komt op een productpagina vol roze T-shirts is het helemaal goed.

 

Als mensen meer stappen moeten doorlopen om te vinden wat ze zoeken, of ze vinden niet wat ze verwachten en bouncen, zorgt dat voor een mindere kwaliteitsscore. Mensen die zoeken op Google zijn op zoek naar specifieke zaken, dus geef ze wat ze willen. Om dit helemaal goed te krijgen, kunnen SKAGs helpen…

 

Maak SKAGs

 

SKAG staat voor Single Keyword Ad Group. Hierdoor kan je hyper specifieke advertenties maken, en als je landingspagina’s daar dan ook nog eens op aansluiten is het helemaal perfect. Algemene advertenties waar de zoekterm niet in terugkomt zullen niet voor een hoge CTR zorgen. Het is geen probleem om in deze SKAGs de drie match types te gebruiken. Met SKAGs pak je alle elementen van de kwaliteitsscore aan, niks te verliezen dus!

 

Optimaliseer je extensies

 

Je wist misschien al dat je CTR serieus kan stijgen door extensies te gebruiken, maar het wordt vaak vergeten dat die extensies ook geoptimaliseerd moeten worden. Het is goed om breed te testen, maar na een tijdje weet je welke extensies de beste resultaten opleveren, dus werk hier dan mee verder. En verwijder of optimaliseer slecht presterende extensies.

 

In snackvorm

 

Sterke kwaliteitsscores zorgen voor een betere positie aan lagere kosten.

  • Optimalisatie is een proces van lange adem.
  • De drie belangrijkste factoren zijn: relevantie van de ads, ervaring op de landingspagina en de verwachte CTR.
  • Gebruik van zoekwoorden tot ads tot de landingspagina dezelfde bewoordingen. 
  • SKAGs kunnen je hierbij helpen. Dit zijn advertentiegroepen met maar één zoekwoord in, waardoor je heel specifieke ads en landingspagina’s kunt maken.
  • Vergeet ook niet om je advertentie-extensies te optimaliseren. Goede extensies kunnen je CTR doen pieken.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website