Tweak je e-mailcampagnes voor de feestdagen

Tweak je e-mailcampagnes voor de feestdagen

Het is alweer oktober. Hoog tijd dus om je campagnepijlen te richten op de vele feestdagenshoppers, die in aanloop naar het eindejaar week na week zullen toenemen in aantal. Eén van de interessantere kanalen die je kunt gebruiken om shoppers te overtuigen, is e-mail. Gewoon je reguliere e-mailcampagnes gebruiken, is natuurlijk niet de manier om op te vallen in de clutter die onze inboxen weer zal vullen — je hebt aangepaste tactics nodig.

 

Plan voor elk type klant

 

De ene shopper is de andere niet. Je hebt onder meer ‘early birds’, ‘prime timers’ en ‘last minute shoppers’. Het spreekt voor zich dat elk type klant een andere benadering vraagt. Early birds, bijvoorbeeld, zijn echte prijsvergelijkers die op zoek zijn naar de beste deal. Zij bepalen voor een groot deel welke producten ‘hot’ zijn dit seizoen.

 

Early birds

 

Deze groep shoppers is trouwens erg gevoelig voor vroege deals. Verras dus je meest trouwe klanten met vroege aanbiedingen. Activeer voorts klanten die al een jaar niet hebben gekocht, door ze een vroege deal aan te bieden. De optimale timing voor deze mails? Ergens in de eerste helft van oktober. De insteek? Buy now, or miss out.

 

Prime timers

 

Prime timers zijn actief vanaf eind oktober tot midden-december, de piekperiode van het ‘holiday shopping’-seizoen. Maak het deze klanten zo gemakkelijk mogelijk door ‘gift guides’ toe te sturen met relevante cadeau-ideeën voor elk gezinslid. Verzending met korting of gratis verzending, is voor deze groep een aantrekkelijke incentive.

 

Last minute shoppers

 

Je weet nu nog niet welke producten in stock zullen zijn een week voor Kerstmis, maar er is altijd wel iets. Ontwerp een e-mail(campagne) met place-holders die je op late kopers kunt afvuren in de laatste rechte lijn naar de feestdagen. E-mails met een countdown werken voor deze groep altijd goed.

 

Responsive of niets

 

We brengen meer tijd door dan ooit op onze smartphones en mobiele toestellen. Je e-mails kunnen dus maar beter mooi verschijnen op mobiel. Stuur geen single-image mails of mails die veel te grote files bevatten.

 

Wil je een aangename mobiele mail-ervaring garanderen? Ga dan bij voorkeur voor een single-column layout met gemakkelijk te lezen content, laat clutter achterwege, gebruik kleine image file sizes en hanteer een tap-vriendelijke navigatie.

 

Verlaten winkelwagentjes

 

Volgens onderzoek, worden ongeveer zeven op de tien winkelwagentjes verlaten zonder aankoop. Dat kan meer of minder zijn bij jou, maar kansen liggen hier sowieso. Onderzoek je huidige abandoned cart-campagnes (als je deze hebt) of maak er een aan voor de feestdagen. Wees creatief met copy, afbeeldingen en CTA’s, en bied eventueel een deal om bijna-kopers over de streep te trekken.

 

In snackvorm

 

Aangepaste e-mailcampagnes voor de feestdagen.

  • Feestdagencampagnes kunnen vanaf eind september.
  • Segmenteer je e-maillijsten: de ene klant is de andere niet.
  • Plan aparte campagnes voor elk type klant.
  • Zorg voor een vlotte mobile e-mailervaring.
  • Heractiveer winkelwagenverlaters.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website