De waarde van ‘internal search’

Een goede website is essentieel om je bezoekers snel en eenvoudig de informatie te bezorgen waar ze naar op zoek zijn.

 

Daarom zorg je er best voor dat jouw website een duidelijk navigatiemenu heeft, maar ook dat je rechts bovenaan elke pagina een interne zoekfunctie hebt staan.

 

Een interne zoekfunctie geeft je websitebezoekers namelijk in een fractie van een seconde weer op welke webpagina hun gezochte informatie staat, zonder dat ze hiervoor eerst de gehele website dienen af te schuimen.

 

Daarnaast biedt het ook nog op andere vlakken een uitzonderlijke meerwaarde voor jou en je doelpubliek. Hieronder lees je waarom!

 

1. Verhoogde gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers

 

Waar crawlers van zoekmachines de kans hebben om al jouw webpagina’s te indexeren, hebben je bezoekers enkel toegang tot de pagina’s waar je zelf naar hebt doorgelinkt.

 

Echter, hoe groter je website wordt, hoe meer de kans toeneemt dat je naar één van deze pagina’s vergeet door te linken en het dus moeilijker wordt voor jouw websitebezoekers om deze terug te vinden.

 

Met een interne zoekfunctie maak je komaf met dit probleem en geef je je websitebezoekers de kans om net zoals de crawlers van zoekmachines doorheen je hele website te browsen, en dit op een zeer snelle en eenvoudige manier.

 

Je zorgt dus voor een verhoogde gebruiksvriendelijkheid en dit brengt volgende voordelen met zich mee:

 

  • een lagere bounce rate
  • een langere time on site
  • meer conversies

 

2. Meer inzicht in de customer journey van je bezoekers

 

Een andere reden waarom een interne zoekfunctie een echte musthave is voor je website, is omdat deze je zeer veel informatie oplevert over de customer journey van je bezoekers.

 

Zo kan je onder meer zien welke zoektermen zij hebben ingegeven in je interne zoekfunctie om op een bepaalde webpagina terecht te komen, en of dit tot een conversie heeft geleid of niet.

 

Op basis van deze informatie kan je achtereenvolgens bepalen welke webpagina’s voor je converterende bezoekers echt waardevol zijn en deze mee integreren in je homepage om de customer journey van je andere bezoekers ook richting een conversie te sturen.

 

3. Toegevoegde waarde voor SEO en SEA

 

Ook op SEO- en SEA-vlak is een interne zoekfunctie op je website een enorme meerwaarde.

 

Ze geeft je immers onder meer inzicht in:

 

  • welke zoektermen ingevoerd worden en een goed resultaat hebben opgeleverd;
  • welke zoektermen geen treffend resultaat hebben opgeleverd;
  • welke pagina’s populair zijn en dus meer aandacht verdienen.

 

Door al deze zaken te verzamelen, krijg je opnieuw inspiratie en waardevolle inzichten voor nieuwe landingspagina’s op je website of nieuwe blogberichten.

 

Daarnaast kan je door de analyse van de zoekwoorden en het zoekgedrag van je bezoekers, je SEA-strategie specifieker maken en bijsturen.

 

Stel dat je interne zoekfunctie regelmatig zoektermen oplevert die nog geen deel uitmaken van je Google Ads-campagnes, dan kan je deze woorden op regelmatige basis toevoegen.

 

Op deze manier zal je nog meer relevant verkeer sturen naar je website, wat je positie in Google en je kans op conversies alleen maar ten goede komt.

 

In snackvorm

 

Een interne zoekfunctie biedt jou en je doelpubliek op verschillende vlakken een meerwaarde.

  • Het maakt pagina’s waarnaar je bent vergeten door te linken, beter vindbaar.
  • Het zorgt voor een langere time on site en voor een betere bounce rate, doordat je bezoekers snel en eenvoudig vinden wat ze nodig hebben.
  • Het geeft je meer inzicht in de customer journey van je bezoekers. Zo kan je onder meer zien welke zoektermen tot een conversie hebben geleid en hoeveel pagina’s je bezoekers na hun zoekopdracht nog bezocht hebben.
  • Het laat zien welke zoekopdrachten geen treffend resultaat hebben opgeleverd. Dit kan je gebruiken ter inspiratie voor nieuwe landingspagina’s op je website of nieuwe blogberichten.
  • Door de analyse van de zoekwoorden en het zoekgedrag van je bezoekers, kan je je SEA-strategie verbeteren en specifiëren.
Chantal Klerks
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website