Maak je regelmatig nieuwe webpagina’s aan, maar heb je het gevoel dat er hier nauwelijks tot geen nieuwe bezoekers op binnenstromen?

 

Dan wordt het hoog tijd om eens na te gaan of er wel interne links aanwezig zijn naar je webpagina’s.

 

Pagina’s zonder interne links hebben voor Google-crawlers immers geen enkele autoriteit. Om deze reden worden ze niet mee opgenomen in de zoekresultaten, en bereik je bijgevolg dus ook moeilijker nieuwe bezoekers.

 

Met onderstaande methodes kan je nagaan of dit bij jou het geval is en je dus webpagina’s zonder interne links hebt.

 

Handmatig webpagina’s zonder interne links terugvinden

1. Maak een volledige lijst van al je geïndexeerde webpagina’s

 

Om handmatig je webpagina’s zonder interne links terug te vinden, heb je eerst en vooral een volledige URL-lijst nodig van al je pagina’s die wel geïndexeerd worden.

 

Hiervoor maak je gebruik van een SEO-crawler, zoals bijvoorbeeld Screaming Frog.

 

2. Haal een lijst met alle pagina’s uit Google Analytics

 

Verder heb je ook nog een lijst nodig met alle pagina-URL’s uit Google Analytics om in de eindfase je webpagina’s zonder interne links te achterhalen.

 

Deze lijst bekom je door volgend stappenplan uit te voeren:

 

  • Ga naar “Alle pagina’s” in Google Analytics (dit vind je in het menu terug onder “Gedrag” > “Site-content”);
  • Sorteer je paginaweergaven van laag naar hoog door op de kolom van paginaweergaven te klikken;
  • Zet de startdatum van je tijdsperiode op een datum van voor je Google Analytics op de website hebt geïnstalleerd (bijvoorbeeld “1 januari 1990”);
  • Zet het aantal rijen dat Google Analytics dient weer te geven op 5000;
  • Neem een export van al deze URL’s.

 

Let wel, indien je meer dan 5000 URL’s hebt in Google Analytics, dien je per 5000 URL’s een export te nemen.

 

3. Vergelijk de twee lijsten met elkaar

 

Ten slotte leg je zowel de lijst met geïndexeerde pagina’s, als de lijst met alle pagina’s uit Google Analytics naast elkaar.

 

Van zodra je in de lijst uit Google Analytics een URL tegenkomt die niet in de lijst met geïndexeerde pagina’s staat, heb je te maken met:

 

  • webpagina’s zonder interne links;
  • duplicaten zonder redirect (denk aan URL’s die quasi volledig hetzelfde zijn, maar in het begin van de URL anders starten met “http”, “https” of “www”. Ook URL’s die hetzelfde zijn, maar waarbij de één eindigt zonder “/” en de ander met “/” zijn duplicaten.);
  • webpagina’s die je zelf hebt uitgesloten voor zoekmachines via een robots.txt-bestand.

 

De eerste twee situaties dien je meteen op te lossen om je SEO-ranking te verbeteren.

 

Via SEO-tools webpagina’s zonder interne links terugvinden

 

Je kan je lijst uit Google Analytics ook vervangen door een lijst die uit één van je SEO-tools komt.

 

Op deze manier zal je nog meer URL’s terugvinden van webpagina’s zonder interne links.

 

Volgende tools geven een volledige lijst van je website-URL’s weer:

 

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Moz Link Explorer
  • Raven Tools

 

Bij SEMrush kan je zelfs rechtstreeks je webpagina’s zonder interne links terugvinden.

 

Hiervoor zet je in de eerste plaats een site-audit op in deze tool, vervolgens laat je SEMrush je gehele website crawlen en ten slotte zal je onder het tabblad “Issues” het probleem “Orphaned sitemap pages” terugvinden.

 

In snackvorm

 

Interne links zijn goed voor de vindbaarheid van je website overall.

  • Webpagina’s zonder interne links hebben voor Google-crawlers geen enkele autoriteit, en worden daarom niet mee opgenomen in de zoekresultaten.
  • Je kan webpagina’s zonder interne links volledig handmatig opsporen of aan de hand van een aantal SEO-tools.
  • Wanneer je handmatig te werk gaat, dien je via een SEO-crawler een volledige URL-lijst van indexeerbare pagina’s op te maken. Vervolgens haal je een lijst van alle webpagina’s uit Google Analytics en vergelijk je beide URL-lijsten.
  • Kom je een URL tegen in je lijst van Google Analytics, maar staat deze niet in de lijst van je SEO-crawler? Dan heb je te maken met een webpagina zonder interne links, identieke pagina’s die niet worden geredirect naar dezelfde URL of webpagina’s die je zelf hebt uitgesloten voor zoekmachines via een robots.txt-bestand.
  • Wanneer je gebruik wil maken van een SEO-tool om je webpagina’s zonder interne links te achterhalen, dan raden we je aan om SEMrush te gebruiken. Deze geeft meteen weer welke webpagina’s geen interne links bevatten, zonder dat je nog lijsten moet liggen vergelijken.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website