Het Instagram algoritme uitgelegd

In vogelvlucht: het Instagram-algoritme

Om te begrijpen hoe het Instagram-algoritme werkt, moet je eerst weten wat de bedoeling erachter is: ervoor zorgen dat jij het leuk vindt op Instagram zodat je zo lang mogelijk blijft. Instagram wil je dus zo veel mogelijk interessante en engagerende foto’s tonen zodat je blijft scrollen.

 

Voor de update van maart 2016 was dit anders: Instagram toonde je simpelweg de meest recente posts. Maar na die update kreeg je foto’s te zien waarvan Instagram verwacht dat je ze interessant zal vinden, en sommige zie je zelfs helemaal niet meer. De reden hiervoor was dat mensen vaak niet meer door heel hun feed scrolden, omdat Instagram steeds groter werd, en ze zo misschien berichten misten die ze wel graag wilden zien.

 

Maar hoe bepaalt het Instagram-algoritme welke foto’s bovenaan verschijnen?

 

Engagement

 

Eén van de factoren waar Instagram rekening mee houdt, is engagement.

 

Sproutsocial

 

Hoe Instagram dit gebruikt om te bepalen hoeveel mensen je post te zien krijgen?

 

  • Op het moment dat je een foto post wordt deze aan 10 % van je volgers getoond. De andere 90 % krijgen hem pas te zien als het engagement hoog genoeg is.
  • Instagram bekijkt dan hoe snel erop gereageerd wordt of geliket. Ze vergelijken het met je andere posts die rond dezelfde tijd werden gepost.
  • Als je echt goed scoort kan hij zelfs getoond worden op de Explorer Pages, of dan blijft je foto langer bovenaan staan bij je volgers. Als je echter weinig engagement krijgt, zakt je foto steeds dieper weg in de feed.
  • Reacties als ‘Nice’, ‘Great pic’ en ‘Love it!’ worden niet meegeteld omdat die vaak van bots komen. Probeer dit dus te vermijden als je zelf ergens op reageert. Zelf regelmatig reageren zorgt er trouwens ook voor dat je bereik hoog blijft.

 

Onderlinge relaties spelen ook een rol

 

Het engagement bepaalt dus welk percentage van je volgers je post te zien krijgen, maar er zijn nog factoren die bepalen in welke volgorde de foto’s verschijnen:

 

  • Je relatie. Als je regelmatig iemand zijn foto’s liket of erop reageert, zal het algoritme zien dat je een sterkere relatie hebt met die persoon, en dit zal ervoor zorgen dat je zijn posts zeker te zien krijgt.
  • De timing. Je wil natuurlijk niet drie weken lang dezelfde posts van je beste vriendin zien, dus het algoritme houdt ook rekening met de timing en toont daarom regelmatig nieuwe posts.
  • Likes en reacties. Het engagement speelt ook een rol bij de volgorde.
  • Direct shares. Als je foto’s naar een vriend stuurt, ziet Instagram dit als een teken dat je het echt een goede post vindt, en dat je er dus meer van wil zien.
  • Zoekopdrachten. Als je naar iemands profiel zoekt, gaat het algoritme ervan uit dat je deze posts zeker wil zien.

 

Tips om je posts hoger te laten verschijnen

 

Nu je dit allemaal weet, geven we nog enkele tips om ermee aan de slag te gaan. Hoe zorg je ervoor dat je posts hoger verschijnen?

 

  • Post foto’s als je weet dat je doelpubliek actief is. Squarelovin kan je hierbij helpen.
  • Als je een business account hebt, kan je bij Insights makkelijk zien welke types posts het meest populair zijn. Meer van dat!
  • Droge advertenties zullen waarschijnlijk niet voor het meeste engagement zorgen, post menselijke content waarvan je verwacht dat mensen erop zullen reageren.
  • Publiceer Stories. Instagram houdt hier ook rekening mee voor engagement, bijvoorbeeld als iemand het opnieuw afspeelt of reageert op een poll. Je Stories zullen het eerst getoond worden aan mensen die je account al veel hebben bekeken. Een goede doelgroep dus!
  • Gebruik hashtags, maar niet teveel of altijd dezelfde want dan ziet Instagram je als bot. En zet ze in de post zelf, want in de eerste reactie telt Instagram ze niet meer mee.

 

In snackvorm

 

Hoe het Instagram-algoritme zo lang mogelijk je aandacht probeert vast te houden?

  • Vroeger meest recente posts, nu staat engagement centraal.
  • Eerst getoond aan 10 procent van je volgers. Andere 90 procent krijgt hem pas te zien als er bepaalde thresholds worden bereikt.
  • Engagement houdt in hoe snel er wordt gereageerd of geliket.
  • Ook onderlinge relaties spelen een rol.
  • Tip: plaats foto’s op momenten dat je doelpubliek actief is en gebruik hashtags.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website