‘In-market doelgroepen’ in Google Search

Vorig jaar op Google Marketing Next kondigde de zoekreus voor het eerst in-market doelgroepen voor Google Search aan.

 

De functie gebruikt machine learning om uit biljoenen zoekopdrachten de koopintentie van gebruikers te bepalen.

 

Hoe je deze doelgroepen instelt en welke best practices je best toepast bij de opzet van je in-market doelgroepen? Dat ontdek je hieronder.

 

Wat zijn in-market doelgroepen voor Google Search?

 

In-market doelgroepen voor Google Search zijn eigenlijk gelijkaardig aan de in-market-doelgroepen van Facebook Business of het Google Display Netwerk (GDN).

 

Ze worden, ongeacht hun kanaal, ingezet om mensen te targeten die:

 

  1. Actief onderzoek doen naar een product dat of een dienst die je aanbiedt en;
  2. Overwegen om deze te kopen.

 

Net zoals bij remarketing en gelijkaardige doelgroepen, heb je bij het gebruik van in-market doelgroepen in Google Search als grote voordeel dat deze mensen reeds verder in het aankoopproces zitten dan anderen die nog maar net hun zoektocht naar een product of dienst hebben opgestart en je hier dus meteen meer conversies uit zal halen wanneer je deze doelgroepen inzet.

 

Wanneer je bijvoorbeeld een reisbureau bent en je gebruik wil maken van deze nieuwe functie, heb je immers de vrijheid om uit meer dan 170 interessevelden of categorieën te kiezen. Je hoeft hier dus geen concrete reisbureaus zoals ‘Joker’ of ‘Tui’ op te geven.

 

Dit maakt dat je als adverteerder de uitgelezen kans hebt om jouw merk of product voor de eerste keer voor te stellen aan een doelgroep die al meteen geïnteresseerd is.

 

Hoe stel je in-market doelgroepen in Google Search in?

 

Hieronder vind je een eenvoudig stappenplan om in-market doelgroepen toe te voegen aan je nieuwe of huidige Google Search-campagnes of -advertentiegroepen:

 

  1. Maak een nieuwe campagne aan of ga naar een reeds bestaande campagne;
  2. Klik in de linkerzijbalk op het tabblad ‘Doelgroepen’;
  3. Klik vervolgens op het potloodje in de blauwe cirkel of op ‘+ doelgroepen’;
  4. Selecteer “Observatie” wanneer je de in-market doelgroepen enkel ter observatie wil gebruiken of ‘Targeting’;
  5. Klik op ‘Waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken’;
  6. Selecteer de in-marketdoelgroepen die je wil bestuderen of targeten.

 

Best practices 

 

Nieuwe targetingmogelijkheden doen je ongetwijfeld springen van geluk omdat je zo meer inzicht krijgt in je doelgroepen en je bijgevolg dus ook je Search-campagnes kan verbeteren.

 

Toch ga je in het begin best voorzichtig om met het gebruik van in-market-doelgroepen, aangezien je anders ook wel eens een groot deel van je doelpubliek zou kunnen mislopen.

 

Hieronder enkele best practices:

 

Kies eerst voor ‘Observatie’ in plaats van ‘Targeting’

 

Bij de opstart van je in-market-doelgroepen, vertrek je best vanuit het idee om eerst zoveel mogelijk informatie te vergaren en deze vervolgens pas te verwerken.

 

Zo kan je eerst bekijken of en wanneer je campagnes beter presteren, alvorens je een afzonderlijke campagne aanmaakt en je je doelgroep gaat beperken.

 

Test verschillende in-market doelgroepen

 

Sommige targetingopties zullen voor de hand liggend zijn voor jouw doelgroep of bedrijf, terwijl anderen dit misschien totaal niet zijn. Toch doe je er goed aan om ook deze niet-zo-voor-de-hand-liggende doelgroepen eens te testen en te observeren.

 

Stel: je bent een bedrijf dat reiskoffers produceert. Dan kan je met in-market doelgroepen testen of mensen die actief op zoek zijn naar reizen, ook op zoek zijn naar een nieuwe reiskoffer. Blijkt dat dit niet het geval is en dat mensen die op zoek zijn naar reizen minder gevoelig zijn aan cross-selling? Dan kan je deze groep in de toekomst uitsluiten.

 

Combineer in-market doelgroepen met andere doelgroepen en demografie

 

In-market-doelgroepen mogen dan wel een krachtige tool zijn, wanneer je wedt op één paard, is de kans groot dat je de race verliest.

 

Daarom raden we je aan om in-market-doelgroepen steeds te combineren met remarketing en andere demografische gegevens en zo je kansen te vergroten om meer bezoekers richting je website te genereren.

 

In snackvorm

 

Sinds enkele maanden zijn in-market doelgroepen ook beschikbaar in Google Search.

  • In-market doelgroepen zijn doelgroepen die actief onderzoek doen naar een product dat of een dienst die je aanbiedt en overwegen om deze te kopen.
  • In tegenstelling tot remarketingdoelgroepen en gelijkaardige doelgroepen, hoeven in-market doelgroepen nog nooit eerder van jouw bedrijf of merk gehoord te hebben.
  • Aangezien in-market-doelgroepen je doelpubliek aanzienlijk verkleinen, kan je beter eerst de observatiemethode instellen, alvorens je de targetingoptie gebruikt.
  • Test verschillende in-market-doelgroepen om een zo goed mogelijk beeld van je doelpubliek te krijgen.
  • Combineer in-market-doelgroepen met remarketing en andere demografische gegevens om zo je kansen te vergroten om meer bezoekers richting je website te genereren.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website