Wat is de ideale lengte van een blogpost?

De ideale lengte van een blogpost

Zoekopdrachten als ‘lengte ideale blog‘ en ‘hoe lang moet een blog zijn‘ geven aan dat veel mensen zich afvragen of er een of andere winnende formule is. Hetzelfde gaat op voor wat het perfecte moment is om iet te posten op social media, of hoe vaak je het best een nieuwsbrief uitstuurt.

 

Of er voor al deze vraagstukken een magische ‘sweet spot’ is die succes garandeert? Helaas niet. Veel hangt af van je product, je doelgroep, het seizoen en een hele resem andere factoren.

 

Lees hieronder wat je moet doen om binnen je sector relevant te zijn met blogcontent!

 

Lengte

 

Als je opzoekt wat de perfecte lengte is van een blogpost zal je hoogstwaarschijnlijk tabellen en grafieken te zien krijgen waaruit blijkt dat een bepaald aantal woorden beter is om hoog in de zoekresultaten bij Google te komen, of om meer gelezen te worden.

 

Moz.com

 

Dit is gebaseerd op gemiddelden en op bepaalde keywords die misschien helemaal niet op jouw onderwerp van toepassing zijn. Hecht hier dus niet te veel waarde aan.

 

Er zijn wel enkele andere zaken waar je rekening mee kan houden:

 

  • Onderzoek je eigen keywords en zoekresultaten en kijk welke posts het beste werken. Maak een lijstje van wat goed en wat minder goed werkt, en hou hier rekening mee.
  • Pin je ook daar ook niet te zwaar op vast, maar experimenteer en wees innovatief. Probeer bijvoorbeeld eens een kort stuk als je andere posts meestal vrij lang zijn.
  • Laat de lengte van je stuk vooral afhangen van de inhoud van wat je wil schrijven. Als je artikel een vraag beantwoord, stop dan als die beantwoord is en blijf geen content verzinnen tot je aan een bepaald aantal woorden komt. Omgekeerd ook: als je een ingewikkeld onderwerp hebt waar veel over te zeggen valt, stop dan niet zomaar als je aan je ‘limiet’ bent.

 

Frequentie

 

Voor de frequentie van je blogposts geldt ongeveer hetzelfde. Laat je niet leiden door andere onderzoeken en gemiddelden, maar kijk naar je eigen merk.

 

Verlies ook je doelen niet uit het oog: is je doel om meer lezers te krijgen, dan is het waarschijnlijk niet slecht om vrij veel blogartikels te publiceren voor meer zichtbaarheid. Als je een ander doel hebt, kan het al genoeg zijn om één keer per maand iets te publiceren.

 

Consistentie is belangrijker dan frequentie. En dat geldt zeker als je een trouw lezerspubliek wilt opbouwen. Als je bijvoorbeeld één keer per week telkens op dezelfde dag iets post, weten mensen wanneer ze het kunnen verwachten en zullen ze vanzelf terugkomen. Je kan de frequentie ook aangeven in de naamgeving van je blogposts om de frequentie helemaal duidelijk te maken. Door telkens op dezelfde dag iets te posten, verplicht je bovendien jezelf om tegen dan een artikel klaar te hebben.

 

In snackvorm

 

Scoren met blogcontent? Er is geen magische formule.

  • Hecht niet te veel waarde aan grootschalige, ongedifferentieerde onderzoeken.
  • Doe zelf onderzoek naar de keywords die relevant zijn voor je sector.
  • Schrijf niet met een ‘Word count’ in gedachten, maar varieer naargelang het topic.
  • Hoe vaak je moet publiceren? Consistentie > frequentie.
  • Zorg dat er een match is tussen je frequentie van posten en je doelen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website