How-to: How-to content

Een goede content marketing strategie is een belangrijk onderdeel van succes in de zoekmachines. Geen verrassingen daar.

 

Om goede content te maken, moeten mensen het gevoel hebben dat ze er iets uit halen als ze het lezen. Je wil ze vooruit helpen en het gevoel geven dat ze echt geïnformeerd zijn. En dat is precies wat je met how-to content kan bereiken.

 

Daarnaast bouw je er als merk ook autoriteit en relevantie mee op. Je kan mensen hopelijk ook een stapje verder helpen in de customer journey.

 

Maar hoe schrijf je goede how-to content?

 

Stap 1: Research

 

Soms zal het vlot gaan om nieuwe onderwerpen te bedenken voor how-to content, andere keren is het moeilijker.

 

Of het nu vlot gaat of niet, het is altijd goed om te beginnen met uitgebreide research voor je begint te schrijven. Zo weet je beter welke richting je wil uitgaan, of je komt mogelijke topics tegen waar je nog iets mee kan doen.

 

Je kan bijvoorbeeld beginnen met research vanuit Analytics, of andere tools die je normaal gebruikt voor content ideeën.

 

Om het wat interactiever te maken kan je ook input vragen aan je doelpubliek, bijvoorbeeld op social media. Ons advies? Wees creatief en beperk jezelf niet teveel in content topics.   

 

Stap 2: Denk na over de planning

 

Een planning is essentieel voor goede how-to content. Met een doordachte timing kan je je lezers niet alleen informeren en engageren, maar hen ook overtuigen om meer met je merk bezig te zijn en te converteren. Dus als je een goed topic hebt gevonden, is de volgende stap om te bepalen waar en wanneer je het gaat publiceren.

 

Dat kan bijvoorbeeld in een mailing zijn, op een blog of in een video.

 

Nog een stap die je best doet voor je begint te schrijven: uittekenen hoe je tekst eruit zal zien.

 

Bij how-to content is het extra belangrijk om te zorgen dat er geen verwarring ontstaat, dus denk goed na over de volgorde en de uitwerking. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat lezers het gevoel krijgen dat je er eigenlijk niet veel van kent. How-to content vraagt meer tijd en aandacht voor detail, maar je haalt er ook meer uit.

 

Stap 3: SEO

 

Het is 2018: voor mooie SEO-resultaten moet je voor mensen schrijven, en niet voor zoekmachines.

 

Probeer dus om een goede, vlotte tekst te schrijven die mensen leuk vinden om te lezen en pieker niet teveel over het aantal zoekwoorden.

 

Vergeet SEO natuurlijk niet volledig, maar focus je vooral op de lezers. Als je dat doet zullen er vanzelf zinsconstructies ontstaan die mensen ook gebruiken als ze op Google zoeken naar hoe iets moet.  

 

Stap 4: Bestaat er iets als te veel how-to content?

 

Met how-to content kan het wel eens gebeuren dat je er enthousiast over wordt en alle content in een instructionele tekst wil gieten. Overdrijf hier niet mee, overkill is nooit goed.

 

Het aantal topics waarover je goede how-to content kan schrijven én die iets met je merk te maken hebben is natuurlijk beperkt. Hou een balans en schrijf ook nog andere soorten content.

 

Wat je wel kan doen, is een reeks maken van how-to content waarvan je weet dat je doelgroep die interessant vindt. Zo zorg je dat ze blijven terugkomen.

 

Stap 5: Vergeet de visuals niet

 

Zelfs als je gewoon een tekst schrijft en geen video maakt blijven visuals belangrijk.

 

Anders wordt het al snel droog en is het moeilijker om de aandacht van de lezer vast te houden, zeker bij een langer artikel.

 

Met visuals laat je een tekst opleven en het kan helpen om iets duidelijk te maken. Denk maar aan afbeeldingen, gifs of infographics.

 

In snackvorm

 

How-to content informeert en helpt mensen vooruit.

  • Elk goed artikel begint met research, en dat geldt des te meer voor how-to content.
  • Voor je begint te schrijven maak je best een planning om te bepalen waar en wanneer je zal publiceren.
  • Optimaliseer voor SEO, maar schrijf vooral voor mensen.
  • Overdrijf niet met how-to artikels, wissel het af met andere soorten content.
  • Gebruik visuals waar het kan. Ze maken je tekst minder droog en het kan helpen om zaken te verduidelijken.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website