Hoe een multi-step offerteformulier het aantal aanvragen verdubbelde

Conversie is belangrijk wanneer je online inspanningen doet, dat beseft iedereen. Het juiste offerteformulier op jouw website is dan ook van groot belang is.

 

Je mag nog zoveel tijd besteden aan het opzetten van online advertenties en een gebruiksvriendelijke website, je scoort pas écht wanneer je een ingevuld offerteformulier ontvangt waardoor jouw bezoeker aangeeft niet langer een ‘passant’ te zijn, maar wel een potentiële klant.

 

We staan dagelijks voor de uitdaging om meer relevante leads binnen te halen voor onze klanten. In dat opzicht delen we graag enkele bevindingen die we recent hebben opgedaan.

 

Original: Uitgebreid offerteformulier op 1 pagina

 

Voor klanten in het algemeen is het belangrijk dat we converterende pagina’s (contactpagina’s, maak-een-afspraak, offertepagina’s,…) zo gemakkelijk mogelijk kunnen opzetten en daarnaast ook kunnen experimenteren met varianten van die pagina’s. Zo leren we bijvoorbeeld welk design, welke copy of welke call-to-action het beste werkt.

 

Wij gebruiken hiervoor Unbounce.

 

Unbounce laat ons toe om buiten de website van de klant converterende pagina’s op te zetten (via een intuïtief drag-and-dropsysteem) waarvan zowel de look en feel, als de url gelijk is aan de oorspronkelijke website.

 

Sinds deze zomer experimenteerden we met een extra offerteformulier voor één van onze klanten. Men kon als bezoeker reeds contact opnemen via de contactpagina op de website, maar daarnaast wilden we er ook voor zorgen dat men makkelijk een prijsinschatting kon bekomen, aangezien hier veel vraag naar was.

 

Onze ‘original’ (het oorspronkelijke formulier) bestond uit één pagina waarin het offerteformulier volledig bovenaan op de eerste pagina werd geplaatst. Dit formulier bestond uit een aantal vragen waarop onze klant een antwoord nodig had om een zo correct mogelijke offerte op te stellen.

 

 

Met het originele formulier bereikten we via een zeer specifieke AdWords-campagne in totaal 121 bezoekers en 8 offerte-aanvragen, wat ons bracht op een conversiepercentage van 6,6 procent.

 

Variant: Uitgebreid contactformulier in meerdere stappen

 

Maar we wilden meer!

 

We herwerkten een variant van het offerteformulier zodat bezoekers de vragen stapsgewijs konden invullen. Zo diende men telkens maar één vraag per pagina te beantwoorden en vervolgens naar de volgende vraag door te klikken via de knop ‘volgende’.

 

Hierdoor werden bezoekers niet meteen overstelpt door een lang offerteformulier, maar kregen ze de indruk dat ze slechts enkele, korte vragen dienden te beantwoorden om een vrijblijvende offerte te ontvangen. We vermeldden natuurlijk steeds hoeveel stappen/vragen er waren en in welke stap ze zich op dat moment bevonden.

 

 

Via een A/B-test stuurden we 50% van de bezoekers naar de originele versie en 50% naar de variant.

 

De versie die het meeste conversies behaalde?

 

Tijdens dezelfde periode behaalden we met onze variant 19 conversies op 134 bezoekers, oftewel een conversiepercentage van 14,2 procent. Dit is een stijging van maar liefst 115 procent ten opzichte van de originele versie!

 

Niet alleen werden er meer formulieren ingevuld per aantal bezoeken, maar waren de antwoorden ook van een hogere kwaliteit. Door de vragen stapsgewijs te presenteren, werd de aandacht puur op die vraag gericht en ontvingen we hier betere antwoorden op. Op die manier konden ook de offertes meer op maat worden opgesteld.

 

Heb je als bedrijf dus al enige tijd problemen met het binnenhalen van voldoende offerte-aanvragen? Dan wordt het hoog tijd om jouw offerteformulier ook eens onder handen te nemen!

 

In snackvorm

 

Webcase: Het effect van een uitgebreid contactformulier in meerdere stappen.

  • Experimenteer met verschillende designs van formulieren.
  • Kies voor een multi-step formulier om formulieren met veel vragen op te splitsen over verschillende stappen.
  • De antwoorden die je krijgt, gaan doordachter zijn en van hogere kwaliteit.
  • Schrap irrelevante vragen die geen meerwaarde bieden aan het opmaken van jouw offerte.
  • Indien je geen vragen kan schrappen van je offerteformulier: bekijk of je geen vragen kan samennemen door je vraag te herformuleren.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website