Op vrijdag 30 maart werd in Lamot in Mechelen het eerste Belgische Growth Marketing Forum georganiseerd. Organisator van dienst was KOOACH, dat samen met partners zoals onder meer Digital Marketing Belgium en Social Seeder een indrukwekkende spekerslineup verzorgde. Marketingrockster Neil Patel (gekend van onder meer Crazy Egg en KISSmetrics) mocht de inspirerende dag vol boeiende cases, tips, tricks en workshops afsluiten. Daar moesten we bij zijn!

 

Emoties, GDPR en ‘lovable’ producten

 

De voormiddag was gereserveerd voor cases. Onder meer Alina Iordache (SEMrush), Tim Devos (Intago), John M. Walsch (Data Trust Associates) en Omar Mahout (Sirris) kwamen mooie verhalen brengen. Iordache haalde de kracht van emoties in het aankoopproces aan, en onderstreepte dat emotionele triggers meer doorwegen dan UX en grafische elementen. Devos loodste ons stap-voor-stap door de winnende tactics die hij met zijn bureau inzetten voor Pelican Rouge.

 

Misschien wel de meest interessante case was die van Walsch, die op dagelijkse basis data(privacy) en legal dichter bij elkaar brengt. Bij zijn uiteenzetting over GDPR, leek iedereen wel op het puntje van zijn stoel te zitten.

 

Zijn vergelijking van GDPR en kinderen die de wagen van hun ouders lenen, was spot-on:

 

 

Over speedboten en olietankers

 

In de namiddag was het tijd voor workshops. Kiezen is altijd een beetje verliezen, maar zowel over de content marketing-workshop van Geerlinde Pevenage, als de marketing automation-workshop van Xaveer Rumbaut en Jonas Verhaeghe, konden meer dan bekoren. Laatstgenoemde heren, collega’s bij Invisible Puppy, vergeleken growth hackers met snelle, wendbare speedboten, die constant (de wateren) testen alvorens de grote olietanker begint bij te sturen. De moeite!

 

Neil Patel steelt de show

 

De dag werd afgesloten door Neil Patel, geen onbekende in de marketingwereld. Zijn blog Quicksprout.com is verplichte lectuur voor iedereen die bezig is met online marketing, lead generation, SEO en linkbuilding. Hij deelde enkele concrete growth hacking-successen (Dropbox, anyone?), alsook specifieke ingrepen die hij toepast om conversieratio’s de hoogte in te jagen. Conclusie van zijn betoog: ‘Advertenties kopen mag zeker, maar marketing wordt zoveel krachtigers als daar ook effectief creativiteit bij komt kijken.’ Dat had ik zelf niet beter kunnen zeggen.

 

In snackvorm

 

GMF18 in een notendop.

  • Je product online verkopen? Zie het overtuigingsproces als ‘daten’. Leer bezoekers kennen voordat je komt met een aanbod.
  • Denk niet vanuit ‘minimum rendabel, maar vanuit ‘minimum verrukkelijk.
  • Succesvolle merken werken niet alleen op noden, maar ook op emoties.
  • Thought leaders gaan misschien op zoek naar nieuwe ideeën, maar leiders zoeken naar ideeën die werken.
  • Growth marketing houdt veel opportuniteiten in. Prioriteiten stellen, is key!
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website