‘Targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’

YouTube is met ongeveer 1.5 miljard dagelijkse gebruikers de tweede grootste zoekmachine ter wereld, na Google. De videowebsite wordt naast het beluisteren van muziek, vaak ook gebruikt voor het opzoeken van reviews en informatie over allerlei producten, plaatsen en diensten.

 

Omdat deze trend ook de zoekreus zelf niet is ontgaan en ze haar adverteerders wil helpen om hierop verder in te spelen, onthulde Google enkele weken geleden dat ze in de nieuwe Adwords-interface, naast de gekende TrueView InStream-advertenties, ook een cross-channel remarketing functie met YouTube zal introduceren, namelijk ‘Targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’.

 

Google-gebruikers opnieuw targeten via Youtube

 

De bedoeling van ‘Targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’ is, dat je YouTube-kijkers zal kunnen targeten die recent naar gerelateerde producten en diensten zochten via Google.

 

Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat luchtvaartmaatschappijen via een YouTube-advertentie potentiële klanten kunnen bereiken die onlangs naar “goedkope vluchten naar Hawaï” hebben gezocht.

 

Wil je dit zelf eens testen? Maak dan een aangepaste intentiedoelgroep via volgend stappenplan:

 

  1. Log in bij de nieuwe AdWords-interface en kijk bij ‘Doelgroepen’;
  2. Klik vervolgens op het onderdeel ‘Intentie’;
  3. Kies voor de machine learning-methode van Google of stel zelf een lijst samen.

 

Lijst via machine learning vs. zelf een lijst samenstellen

 

Zoals hierboven reeds vermeld, zijn er twee mogelijkheden voor het aanmaken van lijst voor ‘targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’. Zo kan je ervoor kiezen om:

 

  1. De machine learning-methode van Google toe te passen;
  2. Zelf een lijst samen te stellen.

 

Bij de machine learning-methode stelt Google een aangepaste intentiedoelgroep voor je samen. Hiervoor gebruikt de zoekreus data van de AdWords-campagnes, je website en je YouTube-kanaal en genereert deze nieuwe, gekwalificeerde Display-doelgroepen. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf bijna helemaal niets hoeft te doen en dat de lijst dus als het ware voor jou wordt samengesteld.

 

Kies je er eerder voor om zelf een lijst samen te stellen? Dan kan je zelf een combinatie maken van topzoekwoorden en belangrijke URL’s voor de diensten of producten waarvoor jij adverteert. Dit kost je wel meer tijd dan de machine learning-methode van Google, maar de doelgroepen die je hiermee opbouwt zijn een stuk specifieker en relevanter dan degene die Google voor jou samenstelt.

 

Het beste resultaat in combinatie met ‘TrueView for Action’

 

Om het beste resultaat met ‘targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’ te bereiken, raadt de bekende zoekmachine aan adverteerders aan om deze nieuwe functie in combinatie met de ‘TrueView for Action’-campagnes te gebruiken.

 

Met ‘TrueView for Action’ voeg je opvallende call-to-action’s en koptekstoverlays aan je videoadvertenties toe, waardoor je sneller leads en conversies kan genereren.

 

Wanneer je kiest voor ‘target CPA’-bidding, worden je ‘TrueView for Action’-campagnes automatisch geoptimaliseerd, zodat je de best mogelijke resultaten zal bereiken.

 

In snackvorm

 

Binnenkort in AdWords: de nieuwe functie ‘Targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’.

  • Deze functie is de eerste cross-channel remarketing functie tussen YouTube en Google.
  • Ze geeft adverteerders de mogelijkheid om YouTube-kijkers te targeten die recent naar gerelateerde producten en diensten zochten via Google
  • Je kan kiezen om zelf een aangepaste intentiedoelgroep te maken
  • …of er één te laten maken via de machine learning van Google.
  • Door gebruik te maken van de combinatie ‘Targeting op aangepaste intentiedoelgroepen’ en ‘TrueView for Action’-campagnes, bereik je het beste resultaat.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website