Google verdubbelt dagbudgetten in AdWords

Google verdubbelt dagbudgetten in AdWords

Google verraste begin deze maand heel wat adverteerders die gebruikmaken van Google AdWords. Niet alleen kondigde de zoekreus op via Twitter aan dat campagnes vanaf dat moment tot tweemaal hun dagbudget kunnen uitgeven, de aanpassing werd ook nog eens meteen doorgevoerd bij elke adverteerder – zonder ook maar de minste inlooptijd.

 

Werking vóór de update

 

Wie regelmatig werkt met AdWords, weet dat de feitelijke advertentiekosten op het einde van de dag iets hoger of lager kunnen liggen dan de ingestelde dagbudgetten. De reden? De main focus van Google ligt op het behalen van een maximale ROI, en daarvoor gaat de zoekmachine op een flexibele manier te werk.

 

Merkte Google bijvoorbeeld op 12 september dat er meer kwalitatieve zoekopdrachten gebeurden voor jouw campagnes? Dan zal jouw effectieve dagbudget voor die dag maximaal 20 procent hoger hebben gelegen dan origineel ingesteld. Op dagen waarop minder zoekverkeer wordt vastgesteld,  zal Google minder budget uitgeven.

 

Hoe werkt het nu?

 

De hierboven genoemde afwijking van 20 procent behoort sinds vier oktober dus tot het verleden. Nu geeft het bedrijf maar liefst tot twee keer jouw gemiddelde dagbudget uit om je advertentiedoelen zo snel mogelijk te bereiken.

 

Dit betekent dat, wanneer je een dagbudget van 20 euro hebt ingesteld, je op dezelfde dag tot 40 euro ad spend kan gaan. De volgende dagen wordt dit gecompenseerd met een verlaagd dagbudget van,bijvoorbeeld een dagbudget van, bijvoorbeeld, 10 euro per dag.

 

Google zal met andere woorden nog altijd compenseren als het je dagbudget heeft overtroffen, zodat je op het einde van de maand nooit boven je maandlimiet uitkomt. (*)

 

Tijd voor wat rekenwerk…

 

Maar wat gebeurt er dan als je je bevindt op een zeer competitieve markt en er dagelijks veel kwalitatief zoekverkeer is naar je product of dienst?

 

Doordat AdWords dagelijks de oefening maakt,  zou je dagbudget telkens tot tweemaal overschreden kunnen worden. Heb je dus als adverteerder een totaal maandbudget van 5.000 euro voor ogen? Hou hier dan rekening mee! Anders bestaat de kans dat deze 5.000 euro halverwege de maand al volledig is opgebruikt en je dus voor de overige dagen geen budget meer over hebt.

 

Het tweede aandachtspunt heeft betrekking op campagnes die een kortere looptijd dan een maand hebben. Aangezien Adwords niet automatisch het begin en het einde van een campagne registreert, zal Google ook hier uitgaan van een maandbudget dat niet mag worden overschreden.

 

Heb je dus met jouw klant afgesproken om een campagne over 10 dagen te laten lopen voor een totaalbedrag van 1.200 euro en zet je bijgevolg het dagbudget op 120 euro? Dan zal Google ook hier mogelijks een verhoogd dagbudget uitgeven van 240 euro. Wie met andere woorden zeker wil zijn dat campagnes over de volledige afgesproken termijn lopen, houdt zich maar beter klaar voor het betere rekenwerk en extra opvolging.

 

[UPDATE VIA GOOGLE] In theorie is het mogelijk dat het volledige budget van campagnes met een specifieke einddatum, volledig gespendeerd is halverwege de looptijd, hoewel je dat in de praktijk waarschijnlijk nooit zal zien. 

 

In snackvorm

 

Google veranderde op 4 oktober hoe dagbudgetten worden gespendeerd in AdWords.

  • Gespendeerde bedragen kunnen tot twee keer hoger liggen dan ingesteld.
  • …omdat je advertenties dan meer vertoningen kunnen genereren op drukke dagen…
  • …waardoor je meer conversies/een hogere ROI kunt realiseren.
  • Dagelijkse opvolging is aangewezen om maximale budgetspreiding te vrijwaren.
  • Je maandlimiet blijft 30,4 x je dagbudget.

 

(*) Je maandlimiet wordt berekend aan de hand van de volgende formule:
dagbudget x 30,4 = maandbudget (het getal 30,4 komt van 365 dagen per jaar/12 maanden= 30,417). Er is nog steeds geen mogelijkheid om je maandlimiet handmatig in te geven.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website