Google Trends is de tool bij uitstek als je wil monitoren welke zoektermen in Google Search het meest worden gebruikt en dus het populairst zijn.

 

Het geeft je meer inzicht in welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw business, en kan je bovendien helpen met ideeën te genereren voor je blog, website of posts op sociale media.

 

Hoe je Google Trends gebruikt om je SEO- en content marketingstrategie bij te sturen en te optimaliseren? 

 

Perfecte aanvulling op je zoekwoordonderzoek

 

Wanneer je een lijst met zoekwoorden in de Zoekwoordplanner hebt opgesteld en daarnaast in Google Analytics onderzoek hebt gedaan naar de zoekwoorden die je doelgroep heeft gebruikt om op jouw website terecht te komen, doe je er altijd goed aan om deze ook nog eens in Google Trends te analyseren.

 

Google Trends geeft onder haar algemene grafiek immers gerelateerde zoekwoorden en onderwerpen weer, die perfect kunnen dienen als aanvulling op je reeds bestaande zoekwoordonderzoek.

 

Een concreet voorbeeld: stel dat je op zoek bent naar woorden die iets met “marketing” hebben te maken. Ga dan naar Google Trends en geef de term “marketing” in. Stel vervolgens je looptijd in op de afgelopen vijf jaar om meer inzicht te krijgen in de evolutie van bepaalde woorden en scroll naar beneden. Hieronder het resultaat dat je te zien krijgt:

 

 

Op basis van deze zoekwoorden kan je zien welke woorden de afgelopen jaren erg zijn gestegen, en kan je je zoekwoordonderzoek hierop verder uitbreiden.

 

Uitgebreide weergave van populaire topics in jouw regio

 

Heb je een lokale business en ben je dus op zoek naar zoekwoorden die voornamelijk binnen jouw regio populair zijn? Ook dan is Google Trends bijzonder handig.

 

Google Trends heeft namelijk een functie die de zoekwoordinteresse per subregio nagaat, en laat je dus zien of het topic waarover jij wenst te schrijven effectief wel populair is binnen jouw regio, of dat je jouw content beter aanpast aan een andere zoekterm.

 

Daarnaast is interesse per subregio ook handig wanneer je bijvoorbeeld over een groot bedrijf met verschillende winkelpunten beschikt.

 

Stel dat je een interieurbedrijf bent dat zowel in Nederland, als in België meubels verkoopt, dan zal je merken dat het woord “zitbank” in Nederland een stuk populairder is dan in België.

 

Zaken om rekening mee te houden dus, wanneer je in beide landen je communicatie wil afstemmen op de doelgroep!

 

Georganiseerd overzicht van trends en seizoenaliteit

 

Ten slotte heb je in Google Trends de mogelijkheid om de interesse in een bepaald zoekwoord te bekijken op verschillende termijnen. Zo kan je de populariteit van je zoekwoord bijvoorbeeld per uur, dag, week, maand of zelfs per vijf jaar bekijken.

 

Zeer handig wanneer je dus op zoek bent naar het ideale moment om jouw content te publiceren!

 

Zo kan je met Google Trends concreet nagaan op welke dagen en op welk uur jouw content het meest populair is, en kan je op lange termijn bekijken of:

 

  1. er seizoenale invloeden zijn;
  2. je content op lange termijn iets kan betekenen;
  3. je branche in een opwaartse of neerwaartse beweging zit.

 

In snackvorm

 

Google Trends is een onmisbare tool voor SEO en content marketing.

  • Google Trends geeft je meer inzicht in welke zoekwoorden over een bepaalde tijdspanne populair zijn.
  • Het is de perfecte aanvulling op je zoekwoordonderzoek, aangezien deze naast zoektrends, ook gerelateerde zoekwoorden en onderwerpen weergeeft.
  • Google Trends geeft niet alleen nationaal zoektrends weer, maar toont ook “zoekwoordinteresse per subregio”.
  • Google Trends geeft zoektrends op korte termijn en lange termijn weer, waardoor je perfect kan achterhalen wanneer je het best jouw content publiceert.
  • Met Google Trends kan je perfect achterhalen of bepaalde zoekwoorden gebonden zijn aan seizoenaliteit of niet.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website