Online meets offline: Google Store Visits

De opkomst van smartphones betekende een ommekeer van formaat voor het koopgedrag van consumenten. Waar vroeger offline marketing de consument overtuigde om een winkel of toonzaal te bezoeken, zijn online advertenties — zoals bijvoorbeeld via AdWords — een steeds prominentere rol gaan spelen. Maar wat is nu de impact van deze online advertenties op offline aankopen?

 

Om hierop een antwoord te bieden, introduceerde Google tegen het einde van 2014 ‘Google Store Visits’ voor AdWords. De feature is al in verschillende landen actief, en zal vanaf het eerste kwartaal van 2018 ook uitgerold worden in België.

 

De vele mogelijkheden van Google Store Visits en SEA bespreken? Tijdens een call van 30 minuten bespreken we je huidige aanpak en welke opportuniteiten je vandaag mist.

 

Hoe werkt dat, Google Store Visits?

 

Zoals de naam  doet vermoeden, meet Google Store Visits in welke mate je AdWords-campagnes hebben bijgedragen aan fysieke winkelbezoeken. Dit gebeurt aan de hand van GPS- en Wifi-signalen, geometrie, Wifi-scanning en de locatiegeschiedenis van je smartphone. Nog een leuke manier om in te spelen op de locatie: Geo Ad Customizers.

 

Let wel: deze gegevens worden binnen een bepaald interval van betrouwbaarheid geëxtrapoleerd naar de populatie. Gegevens over winkelbezoeken kunnen dus niet afzonderlijk geassocieerd worden aan specifieke advertentieklikken of individuen.

 

Wat zijn de voordelen?

 

Google Store Visits dicht de kloof tussen online- en offline-resultaten. Dankzij het gebruik van deze feature krijg je meer inzicht in:

 

  • Welke campagnes en apparaten de meeste bezoeken aan je fysieke winkel opleveren;
  • Wat je werkelijke ROI is.

 

Zo kun je met Google Store Visits naar de toekomst toe beter onderbouwde beslissingen nemen wat betreft de indeling van je campagnes, zoals bijvoorbeeld je advertentiemateriaal, uitgaven en biedstrategieën.

 

Vereisten

 

Wie gebruik wenst te maken van Google Store Visits, dient echt wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo moet je:

 

  1. Een Google Mijn Bedrijf-account hebben dat gekoppeld is aan je AdWords-account;
  2. Meerdere winkelpunten hebben (momenteel moeten dit er meer dan 100 zijn);
  3. Al je winkelpunten koppelen aan je Google Mijn Bedrijf-account;
  4. Minstens 1.000 klikken per maand genereren via je online advertenties.

 

Voorlopig is het nog even afwachten of Google de feature ook beschikbaar zal maken voor kleinere spelers.

 

In snackvorm

 

Binnenkort uit bèta: Google Store Visits.

  • Al in verschillende landen actief, vanaf 2018 ook in België.
  • Brug tussen online advertenties en offline winkelbezoeken.
  • Google Store Visits werkt via onder meer GPS- en Wifi-signalen.
  • (Aanvankelijk?) alleen voor  spelers met meerdere winkelpunten.
  • …die bovendien minstens 1.000 klikken per maand generen in AdWords.

 

De vele mogelijkheden van Google Store Visits en SEA bespreken? Tijdens een call van 30 minuten bespreken we je huidige aanpak en welke opportuniteiten je vandaag mist.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website