Met de eindejaarsperiode in zicht en de  eindejaarscampagnes die daarbij horen, kondigde Google eind oktober enkele nieuwigheden en verbeteringen aan in Google Ads en Google Analytics.

 

De nieuwigheden en verbeteringen die op de Google-agenda staan of inmiddels zijn uitgerold, zijn de volgende:

 

  • verbeterde click-to-message advertenties;
  • Store visits in Google Analytics;
  • en nieuwe beschikbaarheden in de Advertentievoorbeeld- en diagnosetool;

 

Verbeterde click-to-message advertenties

 

De click-to-message advertentiesook wel ‘berichtextensies’ genoemdwerden enkele jaren in Google Ads toegevoegd en hadden als bedoeling om je mobiele gebruikers de mogelijkheid te geven om via je advertentie een tekstbericht te sturen naar het mobiele nummer van je bedrijf.

 

Al snel bleek dat dit type advertentie erg handig was voor kleine bedrijven die snel een contactpunt wilden creëren voor hun mobiele doelgroep, maar voor grote bedrijven bleek het allemaal iets omslachtiger.

 

Zo diende je immers via je smartphone elk bericht handmatig te beantwoorden, en dit liefst ook nog eens zo snel mogelijk aangezien mobiele gebruikers sneller een antwoord verwachten dan desktop-gebruikers die een standaard e-mail verzenden.

 

Om hieraan een oplossing te bieden, voegde Google eind oktober volgende functionaliteiten aan click-to-message advertenties toe:

 

 

  • E-mail doorsturen: met deze functie komen tekstberichten van je mobiele gebruikers automatisch terecht in je mailbox en kan je hen via deze weg ook een antwoord sturen. Je antwoord dat je via e-mail verzendt, wordt automatisch omgezet in een tekstbericht.
  • Automatisch antwoord: zoals de naam reeds doet vermoeden, geeft deze functie meteen een standaard antwoord van zodra iemand je een tekstbericht stuurt. Zo weten mobiele gebruikers dat je hun berichten hebt ontvangen, en dat je hierop zal terugkomen.

 

 

Nieuwe functies in advertentievoorbeeld en -diagnosetool

 

Ook wat betreft de Advertentievoorbeeld- en diagnosetool heeft Google twee nieuwe functionaliteiten op de planning staan.

 

Momenteel geeft de tool enkel weer in welke regio en op welk apparaat je een bepaalde advertentie te zien krijgt voor een bepaald zoekwoord, maar in de nabije toekomst zal je ook:

 

  • Kunnen bekijken welke advertenties worden weergegeven aan een bepaalde doelgroep, doordat er een extra optie ‘Doelgroep’ wordt toegevoegd;
  • Onmiddellijk actie kunnen ondernemen wanneer je advertentie niet getoond wordt, aangezien de tool ook zal weergeven waarom de advertentie niet zichtbaar is.

 

‘Store visits’ in Google Analytics

 

Ten slotte zal de komende weken eindelijk ook Store visits worden uitgerold in Google Analytics.

 

Met het Store visits-rapport in Google Analytics kunnen marketeers de impact van Google Ads en andere digitale kanalen op offline aankopen meten.

 

Deze meting gebeurt op basis van geanonimiseerde locatiegegevens van gebruikers die hun locatiegeschiedenis ingeschakeld hebben staan in hun Google-account.

 

De uitrol van Store Visits is een grote stap voor Google en toont aan dat de zoekreus in de toekomst nog meer zal investeren in de analyse van de impact van online campagnes op offline verkopen, en andersom.

 

In snackvorm

 

Google kondigde eind oktober een aantal nieuwe features aan in Ads en Analytics.

  • Click-to-message advertenties kregen de mogelijkheid om tekstberichten door te sturen en te beantwoorden via e-mail.
  • Daarnaast kan je vanaf heden een automatisch antwoord toevoegen aan click-to-message advertenties.
  • De advertentievoorbeeld- en diagnosetool krijgt binnenkort naast de selectie van regio, taal en desktop/mobiel, ook de optie om te selecteren op doelgroep.
  • Verder zal de advertentievoorbeeld- en diagnosetool aangeven waarom een advertentie voor een bepaalde regio, taal, plaatsing of doelgroep niet weergegeven wordt, zodat je meteen actie kan ondernemen.
  • ‘Store visits’ wordt als extra functionaliteit toegevoegd aan Google Analytics, en meet de impact van de impact van Google Ads en andere digitale kanalen op offline aankopen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website