Nieuw: Google Smart Campaigns

Google AdWords wordt binnenkort Google Ads. Maar naast een nieuwe naam en een nieuw logo is er nog een belangrijke verandering: Smart Campaigns worden beschikbaar voor alle adverteerders.

 

Met Smart Campaigns, of slimme campagnes, worden er automatisch advertenties gemaakt gericht op de juiste doelgroep en gebaseerd op een doel dat je ingesteld hebt.   

 

Wat zijn Smart Campaigns?

 

Google kondigde recent de eerste belangrijke verandering voor hun nieuwe merk aan: Smart Campaigns.

 

Een belangrijke focus van het nieuwe Google Ads is dat ze de zaken simpeler willen maken voor marketeers, en daar zijn de Smart Campaigns een eerste bewijs van.

 

Het is vooral gericht op kleine ondernemingen die geen uitgebreide marketingafdeling hebben en misschien zelfs geen website. Smart Campaigns worden automatisch ingesteld voor nieuwe gebruikers van Google Ads. De campagnes zijn bijna volledig geautomatiseerd, van het maken van ads tot de optimalisatie. En dit alles wordt gebaseerd op het product dat je verkoopt en een doel dat je instelt. Zo’n doel kan bijvoorbeeld een oproep of een websitebezoek zijn.

 

Wat zijn de mogelijkheden?

 

Smart Campaign advertenties worden op alle Google-kanalen vertoond, er is geen mogelijkheid om bepaalde kanalen uit te sluiten. De targeting is ook geautomatiseerd.

 

Op basis van machine learning worden je advertenties aan de juiste doelgroep vertoond. Er wordt rekening gehouden met signalen als gedrag, locatie en apparaat. Regelmatig zal je ook een rapportage krijgen.

 

Tegen het einde van het jaar zullen Smart Campaigns wereldwijd te gebruiken zijn.

 

Automatische afbeeldingen en landingspagina’s

 

Later dit jaar komen er nog 2 zaken bij: Image Picker en automatische landingspagina’s.

 

Met de Image Picker kan je tot 3 verschillende afbeeldingen kiezen die in combinatie met de copy worden getest. Voor bedrijven die geen website hebben, zal Google daarnaast ook automatische landingspagina’s voorzien. Die worden dan ook geoptimaliseerd en er wordt een rapportage afgeleverd.

 

In snackvorm

 

Smart Campaigns is het eerste wapenfeit van het nieuwe Google Ads.

  • Smart Campaigns zijn vooral gericht op kleine ondernemingen zonder uitgebreide marketingafdeling.
  • Er worden automatisch advertenties gemaakt gebaseerd op een doel dat je ingesteld hebt.
  • En dat is nog niet alles: ze worden ook aan de juiste doelgroep vertoond dankzij machine learning, en er zijn automatische optimalisaties en rapportages.
  • Later komt er ook nog een Image Picker en automatische landingspagina’s.  
  • Met de Image Picker kan je verschillende afbeeldingen kiezen die in combinatie met de copy worden getest.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website