Wat met synoniemen in Google Search?

Sinds enkele jaren draait SEO meer om de kwaliteit van je teksten dan om het aantal keywords er aanwezig zijn in je tekst.

 

Toch wil dit allesbehalve zeggen dat jouw webpagina’s niet meer de juiste keywords en de juiste synoniemen dienen te hebben om in Google Search te scoren.

 

Vanuit dit oogpunt gaf John Mueller, Trends Analyst bij Google Webmasters, enkele weken geleden tijdens een webinar enkele adviezen over de rol en het gebruik van synoniemen in Google Search.

 

Hieronder de belangrijkste inzichten!

 

Automatische herkenning van synoniemen

 

In tegenstelling tot wat velen denken, is er in Google Search geen database met synoniemen die voor zoekresultaten wordt gebruikt.

 

De zoekmachine ‘zoekt’ zelf welke woorden synoniem zijn aan elkaar door dagelijks meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten per dag te analyseren en hieruit te concluderen welke woorden in dezelfde context worden gebruikt.

 

Het is dus niet zo dat iemand manueel alle synoniemen per taal heeft gecategoriseerd en vervolgens heeft aangegeven welke woorden in een bepaalde context hetzelfde betekenen.

 

Zelfstudie van nieuwe synoniemen

 

Maar hoe zit het dan met het gebruik van nieuwe woorden en dus het ontstaan van nieuwe synoniemen in Google Search?

 

Wanneer een woord technisch nieuw is of helemaal nieuw is voor dat onderwerp, heeft de zoekreus enige tijd nodig om deze nieuwe woorden te ontdekken en op te nemen in haar systemen.

 

Hieronder hoe het verloop van dit proces gebeurt:

 

  1. Google Search registreert dat er verschillende mensen een nieuw woord in de zoekmachine ingeven.
  2. Vervolgens gaat deze op zoek naar wanneer het woord in welke context wordt gebruikt en probeert deze hier een soort van patroon in te herkennen.
  3. Na verloop van tijd registreert Google Search dat dit nieuwe woord steeds bij dezelfde woorden gebruikt wordt en neemt zij dit ook zo op in haar systemen.
  4. Ten slotte zal Google Search ook echt de betekenis achter het nieuwe woord beginnen begrijpen en synoniemen aan dit nieuwe woord beginnen koppelen.

 

Onderscheid van synoniemen in verschillende talen

 

John Mueller liet eveneens weten dat Google Search ook zo intelligent is om geen overeenkomst te leggen tussen synoniemen in verschillende talen. Woorden hebben namelijk verschillende betekenissen in verschillende talen en kunnen daardoor ook in een andere context optreden.

 

Denk bijvoorbeeld maar eens aan hoe wij in het Nederlands “meenemen” en “meebrengen” door elkaar gebruiken, terwijl dit in de Franse taal twee geheel verschillende woorden zijn en deze dus niet zomaar door elkaar kunnen worden gebruikt.

 

Negatieve impact van keyword stuffing

 

Doordat taal steeds uitbreidt en er dus steeds meer nieuwe synoniemen bijkomen, werd tijdens de webinar gevraagd of men dan ook best verschillende synoniemen in één en dezelfde tekst kon opnemen. Hierop antwoordde John Mueller:

 

“If you see that people that you’re targeting are using both [keywords], then that might be an option. [Using two different words for the same product] would be fine. I think that could make sense.”

 

Het advies luidt dus om enkel meerdere synoniemen in je tekst op te nemen, indien Google Search of de Zoekwoordplanner ook effectief aangeeft dat je doelgroep hier actief op zoekt.

 

Keyword stuffing wordt nog altijd heel erg afgestraft voor je SEO-ranking en zal dus ook zichtbaar zijn wanneer je veelvuldig verschillende synoniemen gebruikt in Google Search.

 

In snackvorm

 

Synoniemen gebruiken om te scoren in search? Yes!

  • Google herkent automatisch het gebruik van synoniemen in Google Search. Deze worden dus niet manueel ingegeven in één of ander systeem.
  • De zoekreus registreert zelf wanneer er een nieuw woord en nieuwe synoniemen opduiken.
  • Google Search maakt voor synoniemen geen automatisch link tussen verschillende talen.
  • Je kan best enkel meerdere synoniemen in je tekst opnemen, indien Google Search of de Zoekwoordplanner ook effectief aangeeft dat je doelgroep op deze term zoekt.
  • In andere gevallen raadt men af om het veelvuldig gebruik van verschillende synoniemen in één tekst, toe te passen. Door de automatische herkenning van synoniemen, kan dit door Google beschouwd worden als keyword stuffing.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website