Nieuwe feature: Google Questions and Answers

Nieuw: Google Questions and Answers

Sinds afgelopen zomer is ‘Google Questions and Answers’ beschikbaar, een feature die het voor consumenten mogelijk maakt om rechtstreeks via Google My Business een vraag te stellen over een bedrijf of plaats en hierop een antwoord te krijgen.

 

Zo hoeven zij die het niet altijd gemakkelijk vinden om telefonisch contact op te nemen, alleen nog maar naar hun Android-smartphone te grijpen om zich aan te melden op Google, het bedrijf op te sporen via Google Maps en hun vraag af te vuren.

 

Heb je geen Android-smartphone ter beschikking, maar wens je toch gebruik te maken van deze feature? Geen probleem, want sinds kort is ook de lancering van de desktop- en iOS-versie van ‘Google Questions and Answers’ een feit!

 

Hoe werkt Google Questions and Answers?

 

Als bedrijf dien je over een Google My Business-account te beschikken, alvorens je consumenten gebruik kunnen maken van ‘Google Questions and Answers’. Heb je nog geen account? Maak deze dan snel via deze weg aan.

 

Na de opzet van je account, kan iedere ingelogde consument die jouw bedrijf opzoekt met de Google zoekmachine of met de Google Maps-app, in een paar klikken een vraag stellen via het luik ‘Vragen en antwoorden’.

 

Let wel, je krijgt als eigenaar alleen melding via de Google Maps-app wanneer iemand een vraag heeft gesteld via ‘Google Questions and Answers’. Zorg dus dat je via je smartphone altijd bent ingelogd op je Google-account zodat je de vragen van jouw (potentiële) klanten niet onbeantwoord laat!

 

Tips bij het gebruik van Google Questions and Answers

 

Wanneer je zoveel mogelijk voordeel wil halen uit je ‘Google Questions and Answers’-gedeelte, is het belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken:

 

  • Wees proactief: Ga zelf na welke vragen het meest worden gesteld over je bedrijf en voeg deze, samen met een antwoord, toe aan je ‘Google Questions and Answers’. Plaats deze bovendien in verschillende talen zodat je niet alleen Nederlandstalige mensen verder helpt.
  • Formuleer korte antwoorden: De meeste mensen die gebruikmaken van ‘Google Questions and Answers’ willen zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag. Wees dus to-the-point en formuleer korte, maar krachtige antwoorden.
  • Schrijf in heldere, gewone mensentaal: Beantwoord vragen zoals je deze via de telefoon zou beantwoorden. Vermijd ingewikkelde formuleringen en vakjargon.
  • Doe regelmatig aan monitoring: Potentiële en huidige klanten ontvangen liever rechtstreeks van jou een antwoord, dan van een andere klant. Regelmatige controle van nieuwe vragen, is dus enorm belangrijk! Gebeurt het toch dat je een vraag hebt gemist en dat er iemand anders antwoord heeft gegeven? Bestempel het antwoord dan als ‘nuttig’ indien dit de juiste informatie bevat i.p.v. een vrijwel identiek antwoord te formuleren.

 

Welke zaken verdienen extra aandacht?

 

Zoals hierboven al aangegeven, kunnen ook andere mensen met een Google-account vragen op jouw ‘Google Questions and Answers’-gedeelte beantwoorden. Dit biedt een voordeel wanneer iemand een dringend antwoord nodig heeft en jij even niet beschikbaar bent, maar houdt daarnaast ook wel enig risico in.

 

Had je bijvoorbeeld onlangs een klant over de vloer die negatieve ervaringen had met jouw bedrijf? Ga dan regelmatig eens een kijkje nemen op je ‘Google Questions and Answers’ om te kijken of er geen zinloze en negatieve antwoorden verschijnen op recent gestelde vragen.

 

Verder kunnen vragen en antwoorden ook voor spamdoeleinden worden gebruikt. Concurrerende bedrijven kunnen namelijk elkaars vragen vervuilen met spam en/of onwaarheden om hun concurrent in een kwaad daglicht te stellen.

 

Als je te maken krijgt met antwoorden die niet in lijn zijn met het te volgen beleid van Google of naar jouw mening ongepast zijn, kan je steeds hiervan een melding maken bij Google.

 

In snackvorm

 

Nieuw in Google: ‘Google Questions and Answers’.

  • Google maakt het mogelijk om online en vraag te stellen over bedrijven of plaatsen, en hierover een antwoord te krijgen.
  • De vragen kunnen zowel door jezelf als door andere Google-gebruikers worden beantwoord.
  • De nieuwe feature is niet alleen op Android, maar sinds kort ook op desktop en iOS beschikbaar.
  • Google Q&A biedt mogelijkheden voor jouw bedrijf indien je er proactief mee omgaat.
  • Monitor jouw Google Questions and Answers regelmatig om te voorkomen dat er spam en negatieve commentaren van concurrenten op jouw My Business-account verschijnen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website