Optimaliseer je website met Google Optimize

Website optimaliseren? Google Optimize!

Google onderscheidt zich al jaren met haar gratis, uitgebreide tools om website analyses uit te voeren en campagnes te verbeteren. Denk hierbij maar aan Analytics, Search Console en AdWords.

 

Maar ook op het gebied van conversie- en website optimalisatie staat de zoekreus al lang niet meer in haar kinderschoenen. Zo lanceerde Google Optimize 360, een betalende tool om A/B-tests uit te voeren, en sinds vorig jaar ook een gratis versie: Google Optimize.

 

Google Optimize vs. Google Optimize 360

 

Zoals hierboven reeds vermeld, is Google Optimize in eerste instantie niet echt heel verschillend van Optimize 360. Beide staan namelijk bekend als A/B testing- en personalisatietool, en geven je de mogelijkheid om:

 

  1. Verschillende tests uit te voeren, en
  2. Te bekijken welke versie van jouw website het hoogste conversiepercentage behaalt.

 

Optimaliseer je website met Google Optimize

 

“Waarom dan een gratis versie en een betalende versie?” horen we je denken/ Omdat Google met de gratis versie ook aan kleine bedrijven de toegang wil geven om met A/B-testing en conversieoptimalisatie aan de slag te gaan.

 

Verder is het natuurlijk ook zo dat je met de betaalde versie net iets meer opties hebt dan met de gratis versie. Zo kan je je Google Analytics-accounts bijvoorbeeld zeer eenvoudig koppelen met Google Optimize en met Google Optimize 360 (een echte aanrader wanneer je resultaten van de ene tool naar de andere wil doorpushen), maar kan je alleen met Google Optimize 360 uitgebreide doelgroepen maken die gebaseerd zijn uit gegevens van je Google Analytics-account.

 

Op de website van Google kan je de vergelijking bekijken tussen Google Optimize en Google Optimize 360, zodat je zelf kan bepalen welke versie het meest geschikt is voor jouw onderneming.

 

De verschillende mogelijkheden Google Optimize

 

Met Google Optimize is het mogelijk om drie types experimenten uit te voeren:

 

  1. De gekende A/B-test waarbij je twee of meer versies van dezelfde pagina wil testen, om zo te achterhalen welke variant het beste werkt.
  2. De multivariate test waarbij je varianten van twee of meer elementen samen gaat testen om zo te achterhalen welke combinatie het beste werkt.
  3. De redirect test waarbij je verschillende pagina’s ten opzichte van elkaar gaat testen.

 

Oorspronkelijk kon je in Google Optimize slechts drie experimenten tegelijkertijd laten lopen (bij Google Optimize 360 ligt dit aantal hoger), maar sinds begin deze maand gaf Google aan deze limiet binnenkort te verhogen naar vijf experimenten.

 

Hoe ga je van start met Google Optimize?

 

Omdat nog niet iedereen vertrouwd is met de uitvoering van testings op zijn website, heeft Google een videocursus “Getting started with Google Optimize” geïntroduceerd.

 

 

 

 

 

Deze cursus legt je in minder dan 15 minuten uit:

 

  1. Wat Google Optimize inhoudt en hoe het jou kan helpen.
  2. Hoe je een account opzet en je Google Analytics-account linkt aan je Google Optimize-account.
  3. Hoe je je eerste experiment aanmaakt met de Optimize editor.
  4. Hoe je de resultaten van je experimenten leert te begrijpen.

 

In snackvorm

 

Google Optimize is de gratis versie van Optimize 360.

  • Ideaal om je website te personaliseren en je conversies te optimaliseren.
  • Dankzij de gratis variant toegankelijk voor kmo’s met een beperkt budget.
  • Drie types experimenten mogelijk waardoor je verschillende onderdelen van je website kan testen.
  • Binnenkort de mogelijkheid om vijf experimenten gelijktijdig te laten lopen.
  • Zeer gebruiksvriendelijk dankzij de videocursus “Getting started with Google Optimize”.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website