Hoe je Google My Business-listing optimaliseren?

Hoe je Google My Business-listing optimaliseren?

Google My Business (ook wel: GMB, vroeger Google Places for Business en Google+ Pages) is een gratis tool van Google die zaakvoerders toelaat om hun lokale aanwezigheid in de zoekresultaten te boosten. Dankzij features als Local Search, krijg je als zoeker bijvoorbeeld een lijst te zien van zaken in de buurt, vergezeld van relevante informatie zoals het adres, openingsuren en reviews.

 

Zowel nieuwe als bestaande zaken doen er sowieso goed aan om gratis een GMB-listing aan te maken. Maar liefst 90 procent van de organische zoekopdrachten wereldwijd, gebeurt via Google!

 

Je listing claimen

 

De eerste stap is om je GMB-listing te claimen.

 

Gebeurd? Vul dan de input boxes aan met informatie betreffende je bedrijf, en kies ook zeker de meest relevantie categorie voor je zaak. Achteraf kun je gemakkelijk wijzigingen aanbrengen door in te loggen bij Google My Business en naar ‘card view’ te navigeren.

 

Als je je zakelijk informatie hebt ingegeven, komt het erop aan om je listing te verifiëren. Dit is essentieel voor de zichtbaarheid en prestaties van je listing. De gemakkelijkste manier is via de post. Google weet dan meteen dat het opgegeven adres ook werkelijk bestaat en dat je er post ontvangt. Zo onderschept de zoekmachine valse en misleidende listings. Verifiëren duurt doorgaans een of twee weken.

 

Je GMB-listing optimaliseren

 

Om echt de vruchten te plukken van Google My Business, doe je er goed aan om zoveel mogelijk details in te vullen. Lokale zoekresultaten geven de voorkeur aan het meest relevante resultaat, dus hoe gedetailleerder en hoe juister de informatie is die je voorziet, hoe sneller je zal opduiken in search. Gebruik belangrijke zoekwoorden en -zinnen om je listing beter vindbaar te maken. Verder doe je er goed aan om je openingsuren zo up-to-date mogelijk te houden. Het is perfect mogelijk om deze te customizen voor feestdagen en speciale events.

 

Nog een manier om de prestaties van je business listing op te schroeven, is door foto’s toe te voegen. Deze zorgen gemiddeld voor 35 procent meer clicks naar je website en zelfs 42 procent meer aanvragen voor routebeschrijvingen!

 

Tip: Gebruikers kunnen reviews achterlaten via je Google My Business-listing. Door te reageren op hun feedback, geef je aan dat je zaak waarde hecht aan de meningen van klanten. Positieve reacties boosten trouwens je zichtbaarheid in de zoekresultaten. Klanten aanmoedigen om een review achter te laten? Maak via deze weg een link aan.

 

Nieuw: ‘Reserve with Google’

 

Deze nieuwe optie verschijnt in de vorm van een blauwe reserveerknop en is al een tijdje beschikbaar in de Verenigde Staten. Binnenkort zou hij ook internationaal worden uitgerold.

 

‘Reserve with Google’ in actie.

 

‘Book online’ laat gebruikers toe om rechstreeks vanuit de organische zoekresultaten een afspraak of reservering te maken, wat heel interessant is voor bijvoorbeeld fitnesscentra en schoonheidssalons. In de toekomst wordt de knop ook beschikbaar gemaakt voor restaurants en hotels. De implentatie gebeurt via je Google My Business-account en houdt in dat je in zee gaat met een van de beschikbare providers. Voorlopig zijn deze allemaal Amerikaans, buiten dan het Britse Bookatable.

 

Opvolging en monitoring

 

De laatste jaren heeft Google het analytics-luik achter Google My Business-listings mooi uitgebouwd. Onder ‘Insights’ kun je de verschillende manieren vinden waarop Google-gebruikers met jouw listing interageerden. Hoe en waar vonden ze je listing? Welke acties ondernamen ze? Hoe vaak werd je gebeld? Het zijn maar enkele van de mogelijkheden.

 

In snackvorm

 

Google My Business is een gratis tool die je lokale vindbaarheid een boost geeft.

  • 90 procent van de organische zoekopdrachten wereldwijd, gebeurt via Google.
  • Claim je listing via business.google.com en verifieer deze. De gemakkelijkste manier is via de post.
  • Vul zoveel mogelijk details in en gebruik relevante zoekwoorden -en zinnen.
  • Nieuwe functie ‘Reserve with Google’ wordt binnenkort uitgerold.
  • Gebruikt ‘Insights’ om te kijken hoe Google-gebruikers interageren met je listing.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website