
Gespot: langere meta descriptions in Google
Google experimenteert al sinds 2015 af en toe met langere meta descriptions, maar recent lijken ze toch steeds langer te worden dan de traditionele 155 tekens. Google bevestigde dit ook al eerder:
“We recently made a change to provide more descriptive and useful snippets, to help people better understand how pages are relevant to their searches. This resulted in snippets becoming slightly longer, on average.”
De laatste tijd is de snippet die onder de link in de organische zoekresultaten staat meestal rond de 300 tekens, en soms zelfs langer.
Betekent dit nu dat we met z’n allen onze meta descriptions langer moeten gaan maken, en hoe lang dan? Of kan je er beter geen tijd (meer) in steken?
Waarom zijn meta descriptions belangrijk?
Omdat Google soms zelf meta descriptions kiest vanuit tekst op de pagina, en omdat er niet echt een lijn te trekken is vanaf wanneer de beschrijving wordt afgekapt, zou je kunnen denken dat het niet meer de moeite is om meta descriptions te voorzien bij je pagina’s.

RankRanger.com
Maar het grootste deel van de tijd worden wel de meta descriptions die je voorziet, gebruikt in de snippets bij de organische zoekresultaten, en ook als je pagina bijvoorbeeld op sociale media wordt gedeeld, is de meta description zichtbaar. Dus die volledig overboord gooien is misschien toch niet zo’n goed idee. Je hebt nog altijd meer controle als je er zelf een voorziet, en het kan alleen maar helpen om meer mensen naar je website te krijgen.
Moeten we nu langere meta descriptions maken?
Het kan zeker geen kwaad om vanaf nu wat langere meta descriptions te voorzien van ongeveer 300 tekens. Je kan er wat mee experimenteren, maar al je oude meta descriptions aanpassen is misschien nogal extreem. Als je er zelf geen langere hebt voorzien, zal Google extra tekst tonen vanuit de pagina.
Je kan natuurlijk ook best niet alle informatie al weggeven in je meta description want dan zal er natuurlijk minder worden geklikt. Het is dus ook afhankelijk van de inhoud van je pagina’s. Zorg er vooral voor dat je meta descriptions informatief zijn en aanzetten tot klikken.
In snackvorm
Google toont langere meta descriptions in de zoekresultaten.
|
De ‘Google Core Algorithm Update’
Wie bezig is met SEO, weet dat Google haar algoritmes dagelijks bijstuurt. Over het algeme...
april 12, 2018De waarde van long tail keywords
Wanneer je aan website-eigenaars vraagt wat ze met hun website willen bereiken, krijg je v...
maart 22, 2018Title tags voor SEO
Title tag, wasda? De title tag is het HTML-element dat de titel van de pagina toont...
maart 13, 2018
Shana Hofmans
Dag Matteo
Stof tot nadenken, die langere meta descriptions. Onze zaakvoerder pende er ook een artikel over neer. Zijn devies? Spring niet zomaar mee op de kar, en gebruik je gezond verstand.
schrf.be/langere-metadescription
Kun jij je daarin vinden?
Vriendelijke groeten
Shana Hofmans
copywriter bij Schrijf.be
Matteo Van Mol
Hey Shana,
Bedankt voor je reactie. Met veel plezier het artikel van Wim gelezen. Alles meteen omgooien, is zeker niet de manier om met deze update om te gaan. Ermee testen, kan natuurlijk nooit kwaad 🙂
Vriendelijke groeten,
Matteo