Maak komaf met klikfraude in Google Display

Google Display en klikfraude

Heb je de indruk dat je Google Display-campagnes veel klikken opleveren, maar dat er zelden of nooit conversies binnenkomen? Dan bestaat de kans dat je te maken hebt met klikfraude.

 

Klikfraude komt jammer genoeg in elk advertentienetwerk voor en wordt veroorzaakt door valse websites die tussen de plaatsingen voor jouw advertenties staan. Deze websites trekken geen echte bezoekers aan, maar zijn ontworpen om het budget van nietsvermoedende adverteerders op te slorpen.

 

Hoe je deze identificeert of omzeilt? 

 

Klikfraude ontdekken in Google Display

 

Wanneer je komaf wil maken met klikfraude in jouw Google Display-account en je geen ruim budget hebt om gerichte plaatsingen op te geven, is een regelmatige check-up van cruciaal belang.

 

Hieronder uitgelegd hoe je klikfraude nagaat in jouw Google Display-account:

 

  1. Ga in je AdWords-account naar ‘Display Netwerk’.
  2. Klik op ‘Plaatsingen’.
  3. Bekijk de websites die het meeste budget opdoen & die het meeste klikken genereren.
  4. Bezoek de websites die volgens jou een verdachte domeinnaam hebben.
  5. Zet de website op ‘uitgesloten’ indien het hier effectief om klikfraude gaat.

 

Een ‘fake website’ herkennen

 

Vind je het lastig om te achterhalen of een website vals is of niet? Deze vragen helpen je alvast op weg om een frauduleuze website te ontmaskeren:

 

  • Heeft de website extreem veel advertenties per pagina?
  • Is het domein zeer recent geregistreerd?
  • Heeft de website een template die onprofessioneel of niet gepersonaliseerd is?
  • Bevat de website content die van lage kwaliteit is?

 

Hoe vaker het antwoord ‘ja’ is op bovenstaande vragen, hoe groter de kans is dat je te maken hebt met klikfraude.

 

Kies voor gerichte plaatsingen

 

Zoals reeds eerder aangehaald, is bovenstaande methode een mogelijke piste wanneer je slechts een beperkt budget hebt. Gerichte plaatsingen zijn namelijk duurder in Google Display en zijn dus niet voor iedereen weggelegd.

 

Belangrijk is wel om de afweging te maken of de tijd die je verliest met handmatig domeinnamen uit te schakelen, geen hogere kost oplevert ten opzichte van gerichte plaatsingen. Bovenstaande methode vraagt namelijk heel wat tijd wanneer het aantal plaatsingen groot is, en daarnaast zullen er steeds nieuwe, valse websites opduiken die je nog meer werk opleveren.

 

Blijkt dat je kosten toch te hoog oplopen door het handmatige werk en wil je overschakelen naar gerichte advertenties? Zorg dan dat je bij het opgeven van je locaties steeds ‘targeten en bieden’ aanduidt en dat je bij targetingoptimalisatie het vinkje weghaalt bij de vermelding dat je AdWords automatisch nieuwe klanten laat zoeken.

 

Alleen op deze manier zullen je advertenties exclusief verschijnen op de websites die jij hebt opgegeven en zal je dus komaf maken met klikfraude!

 

In snackvorm

 

Fake websites kosten Display-adverteerders vaak veel geld.

  • Zijn vaak ontworpen om budgetten op te slorpen zonder echt bezoekers aan te trekken.
  • Zien er onprofessioneel uit en hebben content van lage kwaliteit.
  • Regelmatig je plaatsingen checken, is cruciaal om fraude te detecteren en tegen te houden.
  • De oplossing bij tijdsgebrek? Gerichte plaatsingen.
  • Kies ‘Targeten en bieden’ bij instellingen, laat AdWords niet automatisch nieuwe klanten zoeken.

 

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website