Waar Europe in 1986 al “It’s the Final Countdown” zong, nam Google slechts een paar jaar geleden de stap richting aftellingen.

 

Google Countdown Ads zijn sterk gelijkend op de gewone ads zoals we deze al jaren kennen, maar hebben als extra functionalteit een ad customizer die het mogelijk maakt om automatische advertenties te genereren met een aftelklok.

 

Een erg handige toevoeging, hoewel we deze Google Countdown Ads nog maar weinig in het advertentielandschap zien verschijnen… Hoog tijd om hier verandering in te brengen!

 

Wat zijn Google Countdown Ads en hoe zien ze eruit?

 

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn Google Countdown Ads advertenties waarbij je een automatische aftelklok instelt.

 

Deze aftelklok telt de dagen, uren en minuten af die overblijven voordat een bepaalde actie is afgelopen of een bepaald optreden begint.

 

Hieronder een voorbeeld van een Google Countdown Ad:

 

 

Let wel dat je bij het gebruik van deze advertenties rekening houdt met de tijdzone van je doelpubliek, aangezien hiervoor twee varianten bestaan:

 

  • COUNTDOWN: deze variant telt af naar een bepaalde tijd, aangepast aan de tijdzone van de persoon die een zoekopdracht uitvoert.
  • GLOBAL_COUNTDOWN: deze variant telt af naar een tijdstip dat wereldwijd gelijk is, zoals het begin van een sportwedstrijd.

 

Waarom zou je Google Countdown Ads gebruiken?

 

Het gebruik van Google Countdown Ads levert verschillende voordelen op voor je onderneming.

 

Hieronder sommen we de drie voornaamste voor je op:

 

  • Google Countdown Ads werken automatisch: je dient namelijk slechts éénmalig in te geven naar welke datum je wil aftellen, wanneer deze aftelklok geactiveerd mag worden en in welke tijdzone dit mag gebeuren, en vervolgens doet Google Countdown Ads voor jou de rest.
  • Google Countdown Ads zorgen voor een hogere CTR: doordat je doelgroep de resterende tijd voor een verkoop, wedstrijd of concert ziet, zal er een gevoel van urgentie ontstaan, en zal deze sneller op je advertenties willen doorklikken.
  • Google Countdown Ads leveren een betere verkoop: doordat je doelgroep een gevoel van urgentie ervaart en dus sneller op je advertenties zal klikken, zullen er over het algemeen meer relevante bezoekers op je website komen, wat resulteert in een hogere verkoop.

 

Hoe ga je aan de slag met Google Countdown Ads?

 

Het instellen van Google Countdown Ads is vrij eenvoudig:

 

  1. Typ in een header of beschrijving naar keuze een “{“ en selecteer in het dropdown-menu “Aftellen”;
  2. Vul vervolgens volgende invulvelden in:
  3. Bij aftellen eindigt, dien je geen uur in te geven als je gewoon wil aftellen naar een bepaalde datum middernacht.
  4. Wanneer je het veld “Aftellen begint” leeg laat, wordt de advertentie automatisch vijf dagen vóór de einddatum gestart.

 

Ad customizer stoppen na afloop van de opgegeven einddatum automatisch met het tonen van de advertentie.

 

In snackvorm

 

Google Countdown Ads houden veel voordelen in.

  • Dit type advertenties bevat een automatische aftelklok die je kan gebruiken om af te tellen naar een specifiek concert, het einde van een salesperiode, enz.
  • Je hebt de keuze om een aftelklok te gebruiken die aangepast is aan de tijdzone van je doelpubliek of die aftelt naar een tijdstip dat wereldwijd gelijk is.
  • Google Countdown Ads hebben als voordeel dat ze voor een verhoogde urgentie zorgen bij je doelpubliek.
  • Deze urgentie vertaalt zich in een verhoogde CTR en een verhoogd verkoopcijfer.
  • Ad customizer stoppen na afloop van de opgegeven einddatum automatisch met het tonen van de advertentie.

 

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website