De ‘Google Core Algorithm Update’

Wie bezig is met SEO, weet dat Google haar algoritmes dagelijks bijstuurt. Over het algemeen gaat dit over kleine bijsturingen en hebben deze nauwelijks tot geen invloed op jouw ranking in de Google-zoekmachine.

 

De aanpassingen die eerder wel voor een invloed op jouw ranking zorgen, worden de ‘Google Core Algoritme Updates’ genoemd. Deze vinden slechts een aantal keren per jaar plaats en brengen vaak tal van veranderingen met zich mee.

 

Vorige maand kondigde Google via Twitter nog zo’n ‘Google Core Algoritme Update’ aan… En dit is wat er gebeurde.

 

Schommelingen door de nieuwste ‘Google Core Algoritme Update’

 

Wie de afgelopen weken stijgingen en dalingen in zijn Google-ranking bemerkte, kreeg ongetwijfeld te maken met de ‘Google Core Algoritme Update’ die enkele weken terug in gang werd gezet.

 

Een ‘Google Core Algoritme Update’ is een aanpassing aan het hoofdsysteem van Google en is hierdoor dus van een geheel andere aard dan de gekende, periodieke updates. In tegenstelling tot de kleine, dagelijkse aanpassingen, kan een ‘Google Core Algoritme Update’ zich namelijk richten op specifieke verbeteringen, maar ook op algemene veranderingen die van invloed zijn op alle zoekresultaten.

 

Om welke aanpassingen het echter concreet gaat, deelt de zoekreus nooit met haar gebruikers. Het is dus de bedoeling om deze als SEO-expert zelf te achterhalen!

 

Slechte ranking = slechte content?

 

Voor SEO-experts die begonnen te twijfelen aan de kwaliteit van hun content en dachten dat ze hierdoor een slechtere positie in de zoekresultaten behaalde, liet Google weten dat de nieuwste ‘Google Core Algoritme Update’ hier helemaal geen invloed op zou hebben.

 

De nieuwe update zou zich voornamelijk focussen op ongewaardeerde websites die een betere positie verdienen in de zoekresultaten:

 

“There’s nothing wrong with pages that may now perform less well. Instead, it’s that changes to our systems are benefiting pages that were previously under-rewarded.”

 

Valt er dan helemaal niets te doen aan je ranking?

 

Natuurlijk is helemaal niets doen, de slechtste beslissing die je kan maken op SEO-gebied. Toch is het allesbehalve verstandig om zonder na te denken, zomaar je hele website om te gooien.

 

Om SEO-marketeers op de goede weg te helpen om de nieuwe ‘Google Core Algoritme Update’ te kraken, publiceerde Pi Data Metrics recent een onderzoek met de conclusie dat de nieuwe update zich inderdaad niet focust op de kwaliteit van de content, maar wel op de kwaliteit van de SERP. De SERP of Search Engine Results Page is de pagina die een zoekmachine toont wanneer er een zoekopdracht is ingegeven.

 

Wil je dus opnieuw een hogere positie in de Google-zoekresultaten bereiken? Dan is het belangrijk om de content op je pagina’s zo te formuleren dat zij een antwoord biedt op de vraag die de zoeker in de zoekbalk heeft intypt. Alleen op deze manier zal de kwaliteit van je SERP omhoog gaan en bijgevolg dus ook je positie in de SEO-ranking van Google!

 

In snackvorm

 

Vorige maand lanceerde Google haar nieuwste ‘Google Core Algorithm Update’.

  • Is een aanpassing aan het hoofdsysteem, dus geen kleine ingreep.
  • Heeft geen invloed op de kwaliteit van content, maar wel op de kwaliteit van de SERP.
  • Focus = ongewaardeerde websites die een betere positie verdienen in de zoekresultaten.
  • Merkte je een positiedaling? Herformuleer dan je content.
  • Het doel is om een antwoord te bieden op vragen die de zoeker in de zoekbalk intypt.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website