Zo werkt de nieuwe Google Chrome Ad Blocker

De nieuwe Google Chrome Ad Blocker

Je kon er vorig jaar al veel over lezen, maar sinds 15 februari is de lancering van de Google Chrome Ad Blocker ook effectief een feit.

 

Op het eerste zicht heel atypisch dat een zoekmachine die voornamelijk haar inkomsten uit advertenties haalt, een ad blocker introduceert, maar met de introductie hoopt de zoekreus als eerste:

 

  • irritante advertenties uit haar browser te weren;
  • meer relevantie advertenties aan haar gebruikers te tonen;
  • een betere surfervaring te bieden.

 

Coalition for Better Ads

 

Google maakt al enige tijd deel uit van de ‘Coalition for Better Ads’, een coalitie die uit verschillende internetbedrijven, uitgevers en adverteerders bestaat, en als doel heeft om adverteerders enkel en alleen nog advertenties te laten publiceren die:

 

  1. ad blockers niet blokkeren;
  2. consumenten als ‘niet storend’ ervaren.

 

Om dit doel te realiseren, ontwikkelde de coalitie de ‘Initial Better Ads Standards’, een overzicht waarin staat welke advertenties regelmatig door ad blockers geblokkeerd worden en dus best vermeden kunnen worden.

 

Dit overzicht was tot voor kort enkel een richtlijn,  maar met de effectieve inwerkingtreding van de Google Chrome Ad Blocker lijkt deze dus nu ook een bindende werking te hebben gekregen.

 

De werking van Google Chrome Ad Blocker

 

Zoals hierboven reeds vermeld, heeft de Ad Blocker van Google Chrome de richtlijnen uit de ‘Initial Better Ads Standards’ omgedoopt tot regel.

 

Dit wil zeggen dat volgende advertenties dus beter niet meer op jouw website kunnen verschijnen:

 

  • pop-ups die openen in een nieuw venster;
  • advertenties die standaard video met geluid afspelen;
  • advertenties die aftellen totdat de website zelf wordt geopend;
  • pop-ups of paginavullende scroll-overs die op dezelfde pagina verschijnen.

 

Negeer je deze oplegging van Google en gebruik je toch één van bovenstaande advertenties? Dan zal de Google Chrome Ad Blocker bij het gebruik van de Chrome-browser in actie schieten, en zal deze jouw advertentie evalueren en beoordelen op basis van een “pass”-, “warning”- of “failing”-score.

 

Voor mobiele advertenties zijn er, naast bovenstaande opsomming, nog een aantal bijkomende beperkingen:

 

 

Een aanpassingsperiode van 30 dagen

 

Heb je via de Google Chrome Ad Blocker een “warning”- of “failing”-score ontvangen voor jouw advertentie(s)?

 

Dan geeft de zoekreus je 30 dagen de mogelijkheid om je advertenties te verwijderen, een verzoek tot goedkeuring in te dienen of de waarschuwing te laten opheffen, en zo dus wel te voldoen aan de regels uit de ‘Initial Better Ads Standards’.

 

In snackvorm

 

Google lanceerde op 15 februari de Google Chrome Ad Blocker.

  • Bedoeld om irritante advertenties te weren en een betere surfervaring te bieden.
  • Verlengstuk van de Intitial Better Ads Standards.
  • Ads krijgen “pass”-, “warning”- of “failure”-score.
  • Voor mobiele advertenties zijn er nog bijkomende beperkingen.
  • Bij een waarschuwing krijg je 30 dagen om actie te ondernemen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website