Segmenten in Analytics

Segmentanalyse in Google Analytics [DEEL 1]

Segmenten in Google Analytics kunnen je tot inzichten doen komen die je niet zou vinden in de geaggregeerde data. Die zijn goed om je een algemeen beeld te geven van waar je mee bezig bent, maar voor een waardevolle analyse heb je segmenten nodig.

 

Ontdek hier wat segmenten zijn, hoe je ze aanmaakt, en wat de verschillende soorten zijn.

 

Wat zijn segmenten?

 

First things first: wat is een segment in Google Analytics?

 

Een segment is een deeltje van je data gebaseerd op parameters of criteria die je zelf ingesteld hebt. Als je dit niet instelt, bekijk je standaard alle bezoekers samen. Terwijl het voor veel analyses net nuttig is om gebruikers op te splitsen in het land waar ze vandaan komen, de leeftijd, het apparaat waarmee ze surfen, welke pagina’s ze bezoeken…

 

Je vindt segmenten bovenaan in je rapporten bij ‘Segment toevoegen’.

 

 

Segmenten zijn belangrijk omdat niet alle bezoekers hetzelfde zijn en dezelfde dingen doen. Met segmenten kan je zien wat de verschillen zijn en hoe deze groepen zich anders gedragen. Zo kan je bijvoorbeeld zien hoe mensen die bouncen zich gedragen tegenover mensen die meerdere pagina’s bezoeken. Laadt de pagina trager, bezoeken ze de pagina mobiel, zijn ze ouder?

 

Op die manier kan je ook problemen vinden en de oorzaak aanpakken, of bepaalde trends ontdekken. Tot slot kan je segmenten ook nog gebruiken om je targeting te verfijnen en voor remarketing. Zo kan je bijvoorbeeld remarketing specifiek richten op mensen die iets aan hun winkelwagentje toevoegen, maar uiteindelijk niks kopen.

 

Er zijn wel limieten in Google Analytics rond het aantal segmenten dat je kan aanmaken, maar die zal je niet zo snel bereiken:

 

  • 1000 per gebruiker voor segmenten die je in elke view kan toepassen en aanpassen.
  • 100 per gebruiker voor segmenten die maar door één gebruiker en alleen in een bepaalde view kunnen worden gebruikt en aangepast.
  • 100 per view voor segmenten die door alle gebruikers in die view kunnen worden gebruikt en aangepast.

 

Hoe maak je ze aan?

 

Er zijn twee soorten segmenten in Google Analytics:

 

  • Systeem: deze worden kant-en-klaar aangeboden, bijvoorbeeld mobiel verkeer of bounce sessies.
  • Aangepast: deze kan je zelf aanmaken, hiervoor klik je op ‘Nieuw segment’ en daar zie je heel wat opties:

 

 

Als je een segment gemaakt hebt, kan je het ook delen. Handig als je met een team of voor klanten werkt. Dit kan privé via een URL, of openbaar in de Solutions Gallery. Denk er wel aan dat je hiermee het segment deelt, en niet het rapport. Mensen kunnen het dan op hun eigen data toepassen.

 

Handige segmenten

 

Nu je weet hoe je een segment kan aanmaken, overlopen we enkele handige segmenten die je kan instellen.

 

We beginnen met een Systeem-segment: het verschil in laadtijd tussen bounce-sessies en mensen die meerdere pagina’s bezoeken. Ga naar Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht. Vervolgens klik je op ‘Segment toevoegen’ en kies je voor Systeem. Hier vink je ‘Sessies met bounce’ en ‘Sessies zonder bounce’ aan en haal je het vinkje bij ‘Alle gebruikers’ weg. Klik op ‘Toepassen’, en je kan beginnen.

 

Dit segment kan je nu in verschillende rapporten gebruiken.

 

Test zelf nog een paar Systeem-segmenten voor je aan de Aangepaste segmenten begint. Die zal je in de praktijk waarschijnlijk het meeste gebruiken. Je kan deze aanmaken op basis van demografie, technologie, gedrag…

 

Probeer hier opnieuw wat dingen uit voor je overgaat naar meer geavanceerde segmenten en targeting

 

In snackvorm

 

Segmenten bieden vaak een waardevolle aanvulling op geaggregeerde Google Analytics-data.

  • Handig hulpmiddel voor website-analyse.
  • Dankzij segmenten kan je ook problemen of bugs vinden en de oorzaak.
  • Het is niet moeilijk om segmenten aan te maken, en Google Analytics voorziet ook heel wat kant-en-klare opties.
  • Kies uit Systeem-segmenten en Aangepaste segmenten, of…
  • Ga voor geavanceerde segmenten.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website