Segmenten in Analytics

Segmentanalyse in Google Analytics [DEEL 2]

In een vorig artikel hadden we het al over de basisbeginselen van segmenten in Google Analytics en hoe je ze kan aanmaken. Segmenten heb je nodig voor een waardevolle analyse van je website.

 

In deze Websnack gaan we er wat dieper op in: we hebben het over geavanceerde segmenten en doelgroeptargeting door een integratie met AdWords.

 

Geavanceerde segmenten: voorwaarden

 

Geavanceerde segmenten zijn aangepaste segmenten die je zelf aanmaakt met ‘EN/OF’-regels om segmenten te maken op basis van voorwaarden of reeksen. Voor wie de Engelse versie gebruikt: conditional of sequential.

 

Als je deze segmenten gebruikt, kan je dus gebruikers vinden die ‘dit EN dat’ of  ‘dit OF dat’ hebben gedaanalsook de volgorde waarin ze iets deden.

 

In mensentaal: je kan nog specifieker zien wie je aan het segmenteren bent dan met systeem-segmenten of aangepaste segmenten.

 

We beginnen met voorwaardelijke segmenten. Dit zijn geavanceerde segmenten met een voorwaardelijke logica, maar zonder restricties over de volgorde. Zo kan je bijvoorbeeld een voorwaardelijk segment voor gebruikers die de blog bezocht hebben EN de contactpagina, maar de volgorde waarin ze dat deden doet er niet toe.

 

Geavanceerde segmenten zijn heel wat ingewikkelder dan systeem-segmenten of aangepaste segmenten, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Om jezelf hier niet in te verliezen begin je best met een zakelijke vraag. Dan zoek je de data die je nodig hebt om die vraag te beantwoorden. Een voorbeeld.


De hamvraag: Zijn er verschillen in demografie of gedrag tussen mensen die een bepaald artikel op de blog helemaal uitlezen en mensen die het voor de helft lezen?  


Dit kan handig zijn voor je contentaanpak: stel dat mensen die van een bepaalde bron komen meer geneigd zijn om het artikel helemaal uit te lezen, dan kan je dat meenemen in je strategie.

 

Hoe begin je eraan? Je voert eerst het artikel in dat je wil analyseren en vervolgens maak je een segment van de mensen die minder dan 50% van de pagina gelezen hebben:


 

 

Dan voor het tweede segment wil je de mensen die het artikel helemaal gelezen hebben. Hiervoor moet je alleen de tweede regel aanpassen naar 100. Nu kan je zien van welke bron de twee segmenten komen: Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen.

 

 

Geavanceerde segmenten: reeksen

 

De tweede soort van geavanceerde segmenten is op basis van reeksen. Hier heb je niet alleen de voorwaardelijke logica, maar je kan het ook nog eens in een chronologische volgorde zetten. Ook hier zijn er eindeloos veel mogelijkheden, dus begin met een zakelijke vraag.

 

De vraag: Hoe vind je gebruikers die op de home pagina terechtkomen en die later in de sessie converteren?

 

Nu kan je een reeks opzetten waar de eerste stap is dat de landingspagina home is, gevolgd door een conversie.

 

Segmenten voor doelgroeptargeting

 

Tot hiertoe hebben we segmenten vooral gebruikt voor analyses, maar je kan het ook gebruiken om je prestaties in AdWords te verbeteren.

 

Als je AdWords en Analytics gekoppeld hebt, kan je segmenten uit Analytics overbrengen naar AdWords en die kan je dan gebruiken voor display remarketing of RLSA. Op die manier kan je bijvoorbeeld mensen targeten die hun winkelwagentje achterlieten.

 

Je kan deze doelgroepen maken in AdWords, maar dat is eerder beperkt. Of je kan doelgroepen die je gemaakt hebt in Analytics overzetten naar AdWords:

 

  1. Ga in Analytics naar Beheerder > Doelgroepdefinities > Nieuwe doelgroep
  2. Kies de bron en wat voor doelgroep je wil maken, of kies voor ‘Nieuwe doelgroep maken’
  3. Hier kan je segmenten aanmaken zoals we hierboven uitgelegd hebben
  4. Vervolgens breng je het over naar AdWords, en daar kan je je nieuwe doelgroep gebruiken (als je accounts gelinkt zijn)

 

In snackvorm

 

Advanced Segments kunnen waardevolle inzichten opleveren in Google Analytics.

  • Lees hier meer over de basisbeginselen.
  • Geavanceerde segmenten zijn aangepaste segmenten die je zelf aanmaakt met EN/OF regels om segmenten te maken op basis van voorwaarden of reeksen.
  • De eerste soort zijn segmenten met een voorwaardelijke logica, maar zonder restricties over de volgorde.
  • Bij de tweede soort kan je het in een chronologische volgorde bekijken.
  • Tot slot kan je segmenten ook nog gebruiken voor doelgroeptargeting in combinatie met AdWords.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website