Hoe Analytics je content beter maakt

Welke doelen je ook wilt behalen met content marketing, je kan ze gemakkelijker halen als je hoog scoort in de organische zoekresultaten.

 

Je content kan nog zo goed geschreven, origineel en onderbouwd zijn, als niemand het leest zal je er niet veel uit halen.

 

En dat is wanneer Google Analytics in the picture komt. Door Analytics intensief te gebruik als je bezig bent met content marketing, zal je het effect van je inspanningen alleen maar versterken.   

 

We hadden het eerder al over waarom het belangrijk is om het effect van content marketing te meten, maar hoe kan Google Analytics helpen om je content te versterken?

 

Slimme beslissingen zijn onderbouwd

 

Google Analytics is gratis en je kan er enorm veel informatie uithalen, maar het kan nogal overweldigend zijn.

 

De bedoeling van data is dat het je helpt om onderbouwde beslissingen te maken. Die data kan je gestructureerd in Google Analytics terugvinden: je kan het effect zien van je content marketinginspanningen en waar er nog ruimte voor verbetering is.

 

Maar dan moet je wel weten hoe je specifieke data kan vinden en wat je ermee kan doen.

 

Stel doelen in

 

Je zal het meeste hebben aan Analytics als je het personaliseert voor jouw bedrijf. Doelen instellen die voor jou belangrijk zijn is daar een deel van. Je zal een duidelijker beeld krijgen van welke doelen je behaalt en hoe mensen daartoe komen.

 

Deze vier soorten zijn belangrijk bij content marketing:

 

 

Hoe je doelen instelt?

 

Analyseer zoekopdrachten op je website

 

Met een blog op je website heb je al snel heel wat pagina’s.

 

Om ervoor te zorgen dat mensen snel vinden wat ze zoeken, installeer je best een zoekbalk op je site.

 

Zo zorg je er ook weer voor dat mensen op je website blijven in plaats van terug naar Google. De data die je hieruit haalt biedt een schat aan informatie: het laat zien waar mensen meer over willen weten als ze al op je website zijn. Door dit te analyseren krijg je ongetwijfeld heel wat nieuwe contentideeën.

 

Misschien kan je extra artikels schrijven over een bepaald onderwerp, of vind je zo een onderwerp waar veel naar gezocht wordt maar waar je nog niets over geschreven hebt. En je weet al dat er interesse voor is bij je doelpubliek.

 

Je vindt het allemaal terug bij Gedrag > Zoekopdrachten op de site > Zoektermen.

 

 

Hier vind je een overzicht van alle zoektermen die mensen gebruikt hebben om te zoeken op je website. Maar ook het aantal keren dat mensen je site hebben verlaten na een interne zoekopdracht of hoe lang ze erna nog bleven.

 

Een hoog percentage uitstappunten na zoekopdrachten kan erop wijzen dat er geen content verscheen die ze verwachten, of dat je er gewoon nog geen content over hebt. Het laat je in elk geval duidelijk zien waar er nog ruimte voor verbetering is.

 

Ken je publiek

 

Door je doelpubliek beter te begrijpen, kan je content personaliseren voor hen. Je speelt in op hun noden, en dat kan alleen maar voor betere resultaten zorgen. Niet alleen op het vlak van content maar ook voor campagnes in de toekomst. Je komt te weten wie welke content interessant vindt en wie je dus kan targeten bij betaalde campagnes.  

 

Je vindt dit in Analytics bij Doelgroep > Interesses > Affiniteitscategorieën.

 

 

Interessante categorieën zijn bijvoorbeeld degene met veel verkeer en een lage bounce rate of veel conversies. Hier kunnen onverwachte zaken uit komen, maar het is het proberen waard voor een volgende campagne of nieuwe content.



Een ander interessant rapport vind je bij Doelgroep > Overzicht. Het geeft een breed overzicht, maar zo krijg je wel een beter zicht op de algemene domeinen die interessant kunnen zijn, zoals de taal, apparaten of locatie. Ook de andere velden bij Doelgroep geven je een beter beeld van wie je bereikt, bijvoorbeeld op het vlak van geslacht of leeftijd.

 

Al deze data kan je helpen om persona’s te maken, en zo je content veel gerichter te verspreiden.

 

Bekijk de pagina’s met veel verkeer en weinig engagement

 

Veel verkeer is goed, maar weinig engagement iets minder natuurlijk.

 

Er komen veel mensen op je pagina omdat ze bijvoorbeeld hoog scoort in de organische zoekresultaten, maar als ze dan meteen weer vertrekken zonder iets te doen is er toch ergens iets mis. Het kan een teken zijn dat de content niet is wat ze verwachten, of misschien is er een technisch probleem met de call-to-action.

 

Het verkeer is er al, maar er is blijkbaar nog ruimte voor optimalisaties op de pagina.

 

Hoe vind je die pagina’s? Simpel, bij Gedrag > Site content > Bestemmingspagina’s. Dit zijn alle pagina’s waar mensen terechtkomen op je website.

 

 

Kies dan rechtsboven voor vergelijking, en vergelijk de sessies met het bouncepercentage of de doelconversieratio.

 

Door de bestemmingspagina’s te sorteren op sessies kan je meteen zien welke pagina’s veel verkeer maar een hoog bounce rate of weinig bereikte doelen. Zo weet je meteen op welke pagina’s er nog ruimte voor verbetering is.

 

In snackvorm

 

Google Analytics biedt een schat aan informatie die je kan gebruiken om je content te verbeteren.

  • Eerst en vooral: stel doelen in. Zo zal je een duidelijker beeld krijgen van welke doelen je behaalt en hoe mensen daartoe komen.
  • Enkele handige rapporten kunnen helpen om onderbouwde beslissingen te maken over je content en het gaandeweg te verbeteren.
  • Door zoekopdrachten op je site te analyseren kan je zien waar mensen meer over willen weten als ze al op je website zijn.
  • Je publiek beter leren kennen heeft alleen maar voordelen voor content en campagnes in de toekomst.
  • Op pagina’s met veel verkeer en weinig engagement is er nog ruimte voor verbetering.
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website