Gebruik je Google Alerts al?

 

Het kan handig zijn om te checken wanneer je naam, je merk of je concurrenten vermeld worden op het internet, of om nieuws rond bepaalde onderwerpen te volgen.

 

Maar het gaat verder dan dat.

 

Je kan het gebruiken om nieuwe samenwerkingen te zoeken, voor linkbuilding en nog veel meer.

 

Het is heel simpel: je typt een woord in Google Alerts en je krijgt een e-mail telkens als dit vermeld wordt op het internet.  

 

 

Hoe stel je het in?

 

  1. Ga naar Google Alerts
  2. Typ een woord of een woordgroep in de zoekbalk
  3. Kies voor opties weergeven
  4. Selecteer de instellingen die je wilt. Om te vermijden dat je overladen wordt met mails kies je best niet voor ‘Onmiddellijk’ bij hoe vaak je e-mails wilt ontvangen.
  5. Kies voor ‘Melding maken’

 

Waarvoor kan je Google Alerts gebruiken?

 

1. Checken wanneer je merk vermeld wordt zonder link

 

Het is sowieso goed om in het oog te houden waar en wanneer je merk vermeld wordt, maar het is nog extra nuttig als je ervoor kan zorgen dat mensen ook naar je linken. Als je meldingen krijgt wanneer iemand je merk vermeld, ben je al halverwege. Het enige dat je nog moet doen is vragen of ze ook naar je willen linken.


Als ze wel naar je gelinkt hebben, kan je ze bijvoorbeeld bedanken in de comments of door een mailtje te sturen.

 

Je kan Alerts ook gebruiken om reviews op te sporen. Dit doe je door dit als Alert in te stellen: merknaam intitle:review.

 

2. De concurrentie monitoren

 

Zien wat je concurrenten doen, kan handig zijn om ideeën op te doen voor je eigen marketing. Er kunnen ook interessante samenwerkingen uit voortkomen. Zo kan je voorstellen om een gastpost te schrijven als je met dezelfde onderwerpen bezig bent.

 

3. Nieuwe NAP-vermeldingen vinden

 

NAP staat voor name, address, phone number, dit is bijvoorbeeld hoe je bedrijf in Yelp staat. Deze vermeldingen zijn heel goed voor lokale SEO.

 

Je kan mogelijkheden vinden door te zien waar de concurrentie vermeld wordt en jezelf daar dan ook op te geven. Om dat te doen stel je een Alert in met de naam, het adres en telefoonnummer van je concurrenten.

 

4. Vragen over je niche vinden en beantwoorden

 

Door vragen te beantwoorden over de onderwerpen waar je veel mee bezig bent, kom je over als een expert en bouw je vertrouwen op.

 

Maar constant mogelijke vragen googlen kan tijdrovend zijn. Het kan helpen om hier een Google Alert voor in te stellen zodat je ze automatisch in je mailbox krijgt.

 

Zo kan je relevante vragen vinden: onderwerp site:quora.com intitle:(wie|wat|waar|wanneer|hoe).

 

Doe dit voor verschillende websites en fora en je zit goed.

 

5. Je producten van torrentsites weghouden

 

Stel dat je cursussen of e-books verkoopt. Je zal ze waarschijnlijk al wel eens tegengekomen zijn op illegale torrentsites? Door een Google Alert in te stellen kan je dit snel spotten en er weghalen.

 

Zo stel je het in: merknaam productnaam (download|torrent) -site:jewebsite.be.

 

In snackvorm

 

Google Alerts is een handige tool die je gratis kunt gebruiken.

  • Gebruik het om te checken wanneer je merk vermeld wordt en te zorgen dat mensen naar je linken.
  • Of om de concurrentie te monitoren.
  • Je kan ook nieuwe kansen spotten voor een NAP-vermelding.
  • Probeer het zeker eens om vragen te vinden over je niche die je kan beantwoorden.
  • Tot slot zijn Alerts ook handig om je digitale producten van torrentsites weg te houden.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website