
Nieuwe richtlijnen voor Google Afbeeldingen
Ondernemers en content marketeers besteden vaak veel tijd aan de SEO-optimalisatie van hun webteksten. En terecht, want de aanwezigheid van goede teksten op je website biedt niet alleen een voordeel voor je ranking in de Google-zoekmachine, ook de gebruikservaring van je bezoekers gaat hierdoor flink de hoogte in! Toch betekent SEO veel meer dan alleen maar de optimalisatie van je teksten. Ook afbeeldingen spelen een belangrijke rol in de SEO-score die je van Google ontvangt. Anno 2018 zoeken consumenten immers niet alleen nog informatie op via de Google- zoekmachine, daarnaast maken ze regelmatig ook gebruik van Google Afbeeldingen om bepaalde zaken terug te vinden. Met het oog op deze tendens heeft de zoekreus dan ook haar publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen onlangs grondig geüpdatet. Een eerste aanpassing die we bij de update van de publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen hebben waargenomen, is dat de customer experience een nog prominentere rol heeft aangenomen dan voordien. Wanneer je met het gebruik van afbeeldingen op je website, ook de zichtbaarheid van je content in Google Afbeeldingen wil vergroten, dan dien je voortaan je pagina’s zo op te bouwen dat deze hoofdzakelijk voor je bezoekers bedoeld zijn en niet voor de zoekmachines. Hieronder enkele tips rondom het gebruik van afbeeldingen op je website, conform de nieuwe publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen: Google Afbeeldingen neemt automatisch de meta title en meta description van je pagina over, wanneer deze je afbeeldingen laat zien in de zoekresultaten. Op deze manier schetst de zoekmachine hoe de afbeelding gerelateerd is aan de zoekopdracht van de gebruiker en kan deze kiezen om al dan niet op het resultaat te klikken. Maak je geen gebruik van meta titles en meta descriptions? Dan zal Google Afbeeldingen andere bronnen gebruiken om informatie te vergaren. Helaas is dit in de meeste gevallen geen meerwaarde voor jouw SEO-score, aangezien de kans dan bestaat dat je afbeelding een beschrijving heeft die er helemaal niet zo goed bij past. Vermijd dit probleem dus te allen tijde door al je webpagina’s een gepaste titel en omschrijving te voorzien! Ten slotte zal ook gestructureerde data een grotere rol spelen, dankzij de nieuwe publicatierichtlijnen van Google Afbeeldingen. Wanneer je namelijk gebruikmaakt van gestructureerde data bij productpagina’s, video’s of recepten, zal Google Afbeeldingen deze illustraties weergeven als uitgebreide resultaten. Zo krijgen gebruikers meer relevante informatie over je website te zien en kan er gerichter verkeer naar je website gestuurd worden. Naast bovenstaande veranderingen, heeft Google Afbeeldingen nog tal van zaken aangepast aan haar publicatierichtlijnen. De volledige lijst vind je terug bij de inhoudsrichtlijnen voor afbeeldingen en video in de Search Console Help. Google deed onlangs een grondige update van haar publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen. Om het belang van page speed kunnen we niet heen. Een snelle website zorgt (in ieder geval... Een goede website is essentieel om je bezoekers snel en eenvoudig de informatie te bezorge... Hoewel het belang van page speed (Lees: de laadtijd en snelheid van je website en webpagin...Customer experience treedt nog meer op de voorgrond
Meta titles en meta descriptions krijgen extra controle
Gestructureerde data speelt grotere rol
Andere aanpassingen binnen Google Afbeeldingen
In snackvorm
On your marks: page speed optimaliseren
De waarde van ‘internal search’
Het belang van page speed