Nieuwe publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen

Nieuwe richtlijnen voor Google Afbeeldingen

Ondernemers en content marketeers besteden vaak veel tijd aan de SEO-optimalisatie van hun webteksten. En terecht, want de aanwezigheid van goede teksten op je website biedt niet alleen een voordeel voor je ranking in de Google-zoekmachine, ook de gebruikservaring van je bezoekers gaat hierdoor flink de hoogte in!

 

Toch betekent SEO veel meer dan alleen maar de optimalisatie van je teksten. Ook afbeeldingen spelen een belangrijke rol in de SEO-score die je van Google ontvangt.

 

Anno 2018 zoeken consumenten immers niet alleen nog informatie op via de Google- zoekmachine, daarnaast maken ze regelmatig ook gebruik van Google Afbeeldingen om bepaalde zaken terug te vinden.

 

Met het oog op deze tendens heeft de zoekreus dan ook haar publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen onlangs grondig geüpdatet.

 

Customer experience treedt nog meer op de voorgrond

 

Een eerste aanpassing die we bij de update van de publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen hebben waargenomen, is dat de customer experience een nog prominentere rol heeft aangenomen dan voordien.

 

Wanneer je met het gebruik van afbeeldingen op je website, ook de zichtbaarheid van je content in Google Afbeeldingen wil vergroten, dan dien je voortaan je pagina’s zo op te bouwen dat deze hoofdzakelijk voor je bezoekers bedoeld zijn en niet voor de zoekmachines.

 

Hieronder enkele tips rondom het gebruik van afbeeldingen op je website, conform de nieuwe publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen:

 

  • Zorg voor een goede context: gebruik enkel visuele context indien deze aansluit op het onderwerp van je pagina.
  • Optimaliseer de plaatsing van je afbeeldingen: plaats je afbeeldingen zoveel mogelijk in de buurt van de tekst waarop deze betrekking heeft. Plaats bij voorkeur de belangrijkste afbeelding bovenaan je pagina.
  • Sluit geen belangrijke tekst in afbeeldingen in: vermijd dat je belangrijke zaken zoals paginakoppen en menu-items in je afbeeldingen insluit. Voor een maximale toegankelijkheid van je content, zorg je ervoor dat je je tekst in de html-code zet en alt-tekst gebruikt voor afbeeldingen.
  • Maak informatieve sites van hoge kwaliteit: Goede content op je webpagina is net zo belangrijk voor Google Afbeeldingen als visuele content. De redenen hiervoor zijn dat paginacontent kan worden gebruikt om een tekstfragment voor de afbeelding te genereren en dat Google de kwaliteit van je pagina gebruikt om afbeeldingen te rangschikken.
  • Maak geschikte sites voor alle apparaten: Gebruikers zoeken vaker via mobiele apparaten dan via hun computer op Google Afbeeldingen. Het is daarom belangrijk dat je je site zo ontwerpt dat deze voor alle soorten en maten apparaten geschikt is.
  • Zorg voor een goede URL-opbouw voor je afbeeldingen: Google gebruikt zowel het URL-pad, als de bestandsnaam om je afbeeldingen te begrijpen. Probeer je afbeeldingscontent dus zo te ordenen dat de URL’s logisch zijn opgebouwd.

 

Meta titles en meta descriptions krijgen extra controle

 

Google Afbeeldingen neemt automatisch de meta title en meta description van je pagina over, wanneer deze je afbeeldingen laat zien in de zoekresultaten.

 

Op deze manier schetst de zoekmachine hoe de afbeelding gerelateerd is aan de zoekopdracht van de gebruiker en kan deze kiezen om al dan niet op het resultaat te klikken.

 

Maak je geen gebruik van meta titles en meta descriptions? Dan zal Google Afbeeldingen andere bronnen gebruiken om informatie te vergaren. Helaas is dit in de meeste gevallen geen meerwaarde voor jouw SEO-score, aangezien de kans dan bestaat dat je afbeelding een beschrijving heeft die er helemaal niet zo goed bij past.

 

Vermijd dit probleem dus te allen tijde door al je webpagina’s een gepaste titel en omschrijving te voorzien!

 

Gestructureerde data speelt grotere rol

 

Ten slotte zal ook gestructureerde data een grotere rol spelen, dankzij de nieuwe publicatierichtlijnen van Google Afbeeldingen.

 

Wanneer je namelijk gebruikmaakt van gestructureerde data bij productpagina’s, video’s of recepten, zal Google Afbeeldingen deze illustraties weergeven als uitgebreide resultaten. Zo krijgen gebruikers meer relevante informatie over je website te zien en kan er gerichter verkeer naar je website gestuurd worden.

 

Andere aanpassingen binnen Google Afbeeldingen

 

Naast bovenstaande veranderingen, heeft Google Afbeeldingen nog tal van zaken aangepast aan haar publicatierichtlijnen.

 

De volledige lijst vind je terug bij de inhoudsrichtlijnen voor afbeeldingen en video in de Search Console Help.

 

In snackvorm

 

Google deed onlangs een grondige update van haar publicatierichtlijnen voor Google Afbeeldingen.

  • Google zal meer aandacht besteden aan de customer experience en dus de plaats waarop afbeeldingen verschijnen op je website.
  • De zoekreus zal erop toezien dat de afbeeldingen die je op je website gebruikt, een aanvulling zijn op de content die op je website staat en dus effectief een meerwaarde hebben.
  • Er zal meer nauwlettend toegekeken worden op de URL-opbouw van afbeeldingen.
  • Meta titles en meta descriptions worden onmisbaar doordat Google Afbeeldingen deze automatisch zal opnemen als beschrijving in de zoekresultaten.
  • Gestructureerde data zal een grotere rol spelen bij de weergave van producten, video’s en recepten. De weergave hiervan zal namelijk gerichter bezoek naar de website sturen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website