Nieuw in Google Ads: ‘Gedetailleerde demografie’

Wie als doel heeft om leads te genereren met zijn Google Ads-campagnes, weet dat daar vaak heel wat bij komt kijken.

 

Zo dien je onder meer goede landingspagina’s op te zetten, converterende copy uit te werken, een uitgebreid zoekwoordonderzoek uit te voeren, enzovoort.

 

Maar ook de targeting van je doelgroep speelt een niet te missen rol bij de opzet van succesvolle campagnes.

 

Sinds midden augustus voegde Google ‘Gedetailleerde demografie’ toe als targetingoptie, waarmee adverteerders meer speelruimte krijgen naast de reeds bestaande in-market doelgroepen en de vergelijkbare doelgroepen op basis van websitebezoekers.

 

Wat houdt ‘Gedetailleerde demografie’ in?

 

‘Gedetailleerde demografie’ werkt op een gelijkaardige manier als in-marketdoelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.

 

Door één van de keuzes binnen ‘Gedetailleerde demografie’ aan te duiden, ga je jouw advertenties specifieker weergeven aan een bepaalde doelgroep en ga je andere categorieën net uitsluiten voor jouw boodschappen.

 

In-marketdoelgroepen spelen voornamelijk in op het zoekgedrag van je doelgroep, terwijl ‘Gedetailleerde demografie’ inspeelt op de huidige levensfase van je publiek.

 

Welke specificaties omvat “gedetailleerde demografie”?

 

‘Gedetailleerde demografie’ bestaat uit vier overkoepelende categorieën waaruit je kan kiezen, met daarbinnen telkens nog subcategorieën.

 

Hieronder een overzicht van deze categorieën:

 

  • Ouderlijke status: hier kan je kiezen tussen ouders van baby’s, peuters, kleuters, basisschoolleerlingen of tieners;
  • Huwelijkse staat: hier zijn de opties “alleenstaand”, “in een relatie” of “gehuwd”;
  • Onderwijs: hier heb je de keuze uit “middelbareschooldiploma”, “bachelorgraad”, “hogere universitaire graad” of “huidige studenten”;
  • Woonsituatie: bij deze optie bestaan je mogelijkheden uit “huiseigenaren” of “huurders”.

 

Waar vind je deze optie terug?

 

De lijst ‘Gedetailleerde demografie’ vind je terug op dezelfde plek als de in-marketdoelgroepen of de vergelijkbare doelgroepen:

 

  1. Ga naar Google Ads;
  2. Klik in de linkerzijbalk op “Doelgroepen”;
  3. Selecteer op welke advertentiegroep of welke campagne je “gedetailleerde demografie” wil toepassen;
  4. Maak je keuze uit “Targeting” of “Observatie”;
  5. Klik vervolgens op “wie ze zijn”;
  6. Maak je keuze uit de verschillende opties.

 

Wanneer gebruik je deze targeting het best?

 

Aangezien je tot voor kort uit Google Ads nog maar weinig kon afleiden over diploma, woonsituatie, ouderlijke status of huwelijkse staat, wordt het gebruik van ‘Gedetailleerde demografie’ voornamelijk eerst aangeraden als observatiemethode en vervolgens pas als targetingmethode.

 

Op deze manier beperk je niet ineens je doelgroep, maar ontvang je gewoon extra informatie over de mensen die je op dit moment reeds bereikt.

 

Merk je na enige tijd dat je doelgroep voornamelijk uit ouders met jonge kinderen bestaat of net uit kinderloze gezinnen? Dan kan je achteraf je targeting alsnog bijstellen.

 

In snackvorm

 

Sinds midden augustus heb je de mogelijkheid om ‘gedetailleerde demografie’ toe te passen in Google Ads.

  • ‘Gedetailleerde demografie’ is een extra toevoeging op de verschillende doelgroepmogelijkheden die je reeds kon toepassen in Google Ads.
  • Waar in-marketdoelgroepen inspelen op het actieve zoekgedrag van je doelpubliek, speelt “gedetailleerde demografie” in op de huidige levensfase van je doelgroep.
  • Je hebt de keuze uit vier categorieën met daarbinnen telkens subcategorieën: ouderlijke status, diploma, huwelijkse staat en woonsituatie.
  • Je vindt ‘Gedetailleerde demografie’ onder “doelgroepen” in Google Ads.
  • Er wordt aangeraden om “gedetailleerde demografie” eerst als observatiemethode toe te passen en vervolgens als targetingmethode. Op deze manier vermijd je dat je je doelgroep beperkt of net heel erg opentrekt, zonder voldoende cijfergegevens.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website