Scripts voor Google Ads

In een vorige blogpost hadden we het over heel wat online tools die steeds automatischer worden

 

Google Ads is in een recordtempo geautomatiseerd, in die mate zelfs dat heel wat gebruikers nog aan het bijbenen zijn om optimaal gebruik te maken van het platform.

 

Gelukkig kan je online heel wat scripts vinden.

 

Daardoor kan je de automatisatie de baas blijven en optimaal gebruik maken van alle functionaliteiten zonder veel tijd te verliezen aan invoeren van aanpassingen.

 

De scripts bestaan uit een JavaScript-code. Deze codering kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat biedingen van specifieke zoekwoorden automatisch wijzigen om steeds op de eerste pagina te verschijnen, advertentiegroepen te onderbreken, zoekwoorden toe te voegen enzvoort.

 

Campagnebouwer-script

 

Dit script maakt het mogelijk om makkelijk een Google Ads-campagne op te zetten of zoekwoorden toe te voegen aan een bestaande campagne, alsook een of meerdere SKAG’s te creëren.

 

Belangrijk te weten is dat het script werkt met de standaardinstellingen voor een PPC-campagne in Google Ads.

 

Single Keyword Ad Group (SKAG)

 

Wij zijn voorstander om SKAG’s te gebruiken in Google Ads.

 

Voornamelijk omdat het een effectieve manier is om de kwaliteitsscore van de zoekwoorden en advertenties omhoog te krijgen

 

Daardoor zal de CPC ook goedkoper worden en zal je hoger staan in de ranking. Dat allemaal resulteert dan in een hogere CTR.

 

Een SKAG of ‘Single Keyword Ad Group’ is een alternatieve strategie voor het opzetten van je advertentiegroepen.

 

Het idee is dat je geen 10 tot 20 zoektermen rond een bepaald thema in een advertentiegroep toevoegt, maar slechts 1 zoekterm.

 

Deze zoekterm verwerk je dan onder meer in de URL en de advertentie-headlines.

 

Door de heel specifieke focus op een zoekterm verhoogt de kwaliteitsscore vanzelf.

 

Het opzetten van een campagne met veel SKAG’s is tijdrovend. Door gebruik te maken van een script hoeft dit niet zo te zijn.

 

Wat het script precies creëert?

 

Door campagnenaam, het zoekwoord, de titel en omschrijving van de advertentie en de uiteindelijke URL in te voeren in een Excel-bestand, zal de uiteindelijke output ervan uit drie tabs bestaan:

 

  • Een met zoekwoordcombinaties;
  • Een met negatieve zoektermen; 
  • Ads om op te laden in Google Ads Editor.

 

Daarnaast geeft het output-bestand een exacte en een brede zoekwoordencampagne en voegt een lijst met exacte negatieve zoektermen toe aan de brede zoekwoordencampagne. 

 

Zo worden personen die een bepaalde zoekopdracht uitvoeren, met zoektermen die bij de exacte zoekwoordencampagne horen, doorverwezen worden naar de exacte campagne en niet de brede.

 

De uitvoering

 

Het script is online ter beschikking gesteld door Brainlabs Scripts.

 

Het bestand kopieer je via deze link. 

 

Eenmaal de kopie is gemaakt, kan je starten met alle gegevens in te vullen. Deze komen overeen met Google Ads zelf. Alle rode velden moeten worden ingevuld, de andere zijn vrij van keuze.

 

Om het praktisch te maken, is er ook een handige karakter-teller aan gekoppeld. Deze wordt rood eenmaal er te veel tekens worden gebruikt.

 

Houd er rekening mee dat er wordt verwacht dat je correct gebruik maakt van het systeem en je al kennis hebt van Google Ads.

 

Je hoort dus te weten aan welke eisen zowel zoekwoorden, als advertenties moeten voldoen.

 

Eenmaal klaar met het invoeren van de zoekwoorden en ads klik je op de grote ‘Go’-button.

 

Nu krijg je drie tabs te zien: ‘Keywords’, ‘Negatives’ en ‘Ads’, copy-paste deze in Editor, update alle relevante settings en doe de nodige aanpassingen. 

 

Voilà, jouw campagnes zijn helemaal ingevoerd en klaar om live te gaan.

 

Wil je het script hergebruiken, verander dan de naam van de opgeslagen tabs zodat ze niet worden overschreven.

Naomi Steenbeke

In de ban van lead generation and slimme nurturing.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website