Een Google Ads-campagne opzetten is één, maar een Google Ads-campagne opzetten die op een kostenefficiënte manier leads genereert? Dat is een heel ander verhaal.

 

Vaak beginnen bedrijven die slechts een beperkte kennis hebben van Google Ads, halsoverkop met de opstart van een pay per click-campagne omdat de concurrentie ook aanwezig blijkt te zijn.


Campagnes zijn vaak niet afgestemd op de doelgroep, met een te hoge cost per click tot gevolg, en gemiste kansen op het gebied van conversies of kwalitatieve leads .

 

Herkenbaar? Stuur je Google Ads-campagnes dan bij aan de hand van onderstaande tips!

 

1. Pas je zoekwoorden aan

 

Wanneer je voor de eerste keer een Google Ads-campagne opzet, is de kans groot dat je alleen brede zoekwoorden in je advertentiegroepen hebt staan.

 

Dit is niet per se fout, maar in veel situaties kan dit zorgen voor advertenties die niet (altijd) stroken met het product of de dienst waarnaar iemand op zoek is.

 

Stel dat je bijvoorbeeld ‘witte schoenen’ ingeeft als breed zoekwoord (dus zonder enige toevoeging van tekens), dan zullen je advertenties ook bij synoniemen, gerelateerde en andere relevante zoekwoorden worden getoond, zoals bijvoorbeeld ‘groene schoenen kopen’. Vrij nadelig wanneer je dus geen groene schoenen verkoopt en je zo irrelevant verkeer naar je website stuurt.

 

Om te vermijden dat deze gebeurtenissen zich voordoen binnen jouw account, voer je best de volgende aanpassingen door:

 

  1. Maak gebruik van gemodificeerde brede zoekwoorden in plaats van gewone, brede zoekwoorden: door een ‘+’ te zetten voor elk relevant woord, geef je aan Google aan dat een bepaald woord verplicht in de zoekterm moet zitten, maar dat er nog extra woorden aan kunnen toegevoegd worden;
  2. Maak daarnaast ook gebruik van woordgroepen en exacte zoekwoorden: dit doe je door woorden toe te voegen als “keyword” en [keyword]
  3. Beperk je zoekwoordfocus: als je ziet dat bepaalde woorden veel klikken genereren, maar geen leads of dat bepaalde zoekwoorden helemaal geen klikken genereren, kan je deze zoekwoorden best pauzeren in plaats van actief te laten staan. Ze zorgen enkel maar voor afleiding en nemen je focus weg.
  4. Voeg negatieve zoektermen toe: stel dat je een videoproductiebedrijf bent en je ziet dat veel mensen op “gratis video’s maken” zoeken, voeg dan “gratis” als negatief zoekwoord toe.

 

2. Zorg voor goede advertenties

 

Goede ad copy is van onschatbare waarde wanneer je leads en conversies wil genereren.

 

Volgens Perry Marshall van “The Ultimate Guide to AdWords” zou elke advertentie minstens volgende componenten moeten bevatten:

 

  • unieke eigenschappen/USP’s;
  • call-to-action die op de emoties inspeelt;
  • specifieke voordelen.

 

Bij het vermelden van deze zaken in je copy, is het vooral belangrijk dat je nagaat waarom jouw doelgroep jouw product of dienst zou kunnen gebruiken en dat je vanuit dit standpunt vertrekt om je advertentie op te bouwen.

 

Je doelgroep is namelijk op zoek naar een oplossing voor een bepaald probleem en niet in se naar jouw product of dienst.  

 

Oplossingsgericht schrijven is hier dus de boodschap als je effectief leads wil genereren!

 

3. Gebruik een relevante landingspagina

 

Niets is zo vervelend als klikken op een advertentie die beantwoordt aan jouw zoekopdracht, maar vervolgens doorverwijst naar een landingspagina die allesbehalve relevant is.

 

Het maakt immers dat jouw bezoekers je pagina weer zeer snel verlaten, je hierdoor een immens hoog bouncepercentage ervaart, en dat Google jouw webpagina zal categoriseren als ‘niet kwalitatief’.

 

Om te voorkomen dat dit jou overkomt, kan je dus maar beter een goede landingspagina voorzien die aansluit op de boodschap die je in je ad copy meegeeft en die je bezoekers in één oogopslag laat zien waarover het effectief gaat.

 

In snackvorm

 

Kosteneffectieve Google Ads-campagnes is niet evident.

  • Maak geen gebruik van brede zoekwoorden die veel irrelevant verkeer aantrekken, maar maak gebruik van gemodificeerde brede zoekwoorden, woordgroepen en exacte zoekwoorden.
  • Beperk je zoekwoordfocus door enkel je steengoede zoekwoorden die leads genereren over te houden. Pauzeer dus zoekwoorden die veel geld opdoen, maar niets opleveren.
  • Voeg negatieve zoektermen aan je campagnes toe wanneer je bij je zoekopdrachten merkt dat er heel vaak wordt gezocht op producten of diensten die je niet aanbiedt.
  • Zorg voor goede ad copy, waarbij de focus ligt op probleemoplossend schrijven, unieke eigenschappen, een emotionele call-to-action en specifieke voordelen.
  • Koppel je advertenties aan een landingspagina die aansluit op de boodschap die je in je ad copy meegeeft en die je bezoekers in één oogopslag laat zien waarover het effectief gaat.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website