De ideale cost-per-click in Google Ads

Bij het instellen van Google Ads-campagnes, moet je ook rekening houden met de cost-per-click of CPC. Dit is het hoogste bedrag dat jij wil betalen wanneer iemand je Ad aanklikt.

 

Google geeft je de keuze tussen verschillende biedstrategieën, gaande van handmatig biedenwaarbij jij zelf je biedingsbedragen kiesttot volledig automatisch bieden. Bij dat laatste bepaalt de zoekreus je maximum CPC, om zoveel mogelijk gekwalificeerde klikken te ontvangen binnen je budget.

 

De verschillende opties hebben hun voor- en nadelen en kunnen interessant zijn, afhankelijk van jouw voorkeur, sector en doelstellingen. 

 

Een goede CPC?

 

De vraag die wij vaak horen van klanten is: “Wat is nu een goede cost-per-click?”

 

 

Jammer genoeg is er geen eensluidend antwoord. De perfecte CPC voor jouw product of dienst is namelijk afhankelijk van een heel aantal factoren.

 

  • Op welk platform adverteer je?
  • Welk type advertentie gebruik je?
  • Wat is je doelgroep?
  • Welk product of welke dienst bied je aan?

 

Voor elke sector en industrie kan je andere antwoorden verwachten. Daarom is ook elke ‘ideale’ CPC verschillend.

 

Wordstream.com

 

Het spreekt voor zich dat een vastgoedspeler waarschijnlijk bereid is om meer te betalen voor een click, dan een speler in de FMCG-sector.

 

 

Zo ga je te werk

 

Als je nog niet weet hoeveel een lead mag kosten, is het hoog tijd om de rekensom eens te maken.

 

Om je te helpen in je zoektocht naar de ideale CPC voor jouw product of dienst, zetten we in drie stappen uiteen wat je kan doen om die te vinden.

 

Stap 1: Conversieratio

 

Je conversieratio geeft weer hoeveel van de mensen die op je advertentie klikken, wel degelijk overgaan tot converteren. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop van je product of dienst zijn (klanten), maar ook een inschrijving op je nieuwsbrief (lead).

 

Het algemeen gemiddelde van een conversieratio ligt tussen 2 en 3 procent, maar dit is natuurlijk maar een benadering. Bekijk wat voor jouw industrie de juiste ratio is, zodat je op een juiste manier te werk gaat.

 

Stap 2: Cost-per-lead en cost-per-klant

 

Vooraleer je de ideale CPC kan bepalen, moet je nagaan hoeveel een lead of een klant je kost.

 

Daarvoor moet je weten hoeveel leads je hebt binnengehaald. Dit kan je eenvoudig aan de hand van je conversieratio berekenen. Uiteraard probeer je zoveel mogelijk leads te genereren via je advertenties.

 

Vervolgens bekijk je hoeveel je in totaal betaald hebt voor alle clicks die je hebt gekregen.

 

Dat deel je door het aantal leads, en zo weet je wat je cost-per-lead of cost-per-klant is.

 

Stap 3: Bieden maar

 

Nu je weet wat je cost-per-lead en cost-per-klant inhouden, is het aan jou om te beslissen of je vindt dat die kost het waard is, of toch niet echt.

 

Doe de oefening zelf ook eens, en ondervind wat voor jou de ideale cost-per-click is. Dan kan je alvast beginnen met bieden op je advertenties. Succes!

 

In snackvorm

 

Aan hoeveel je idealiter betaalt voor een click in Google Ads, gaat een hele denkoefening vooraf.

  • Allereerst heb je de keuze tussen automatisch en handmatig bieden. Wil je zelf beslissen over je biedingsbedragen, dan is dat laatste de goede keuze.
  • Een juist antwoord voor een ‘goede CPC’, is moeilijk te vinden, en afhankelijk van veel factoren.
  • Je conversieratio geeft een beeld van hoeveel clicks ook een conversie genereren.
  • Aan de hand van je conversieratio kan je je cost-per-lead en cost-per-klant berekenen.
  • Nu kan je voor jezelf beslissen hoeveel een click jou waard is. En bieden maar!
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website