Haal het meeste uit je Google-budget

Het is een uitdaging om te adverteren op Google met een klein budget: de concurrentie is hard en voor je het weet verdwijn je ergens onderaan met je zorgvuldig opgestelde advertenties.

 

Met deze 10 simpele tips haal je het maximum uit je budget én je advertentie-inspanningen.

 

1. Stel duidelijke doelen op

 

Dit is altijd belangrijk, maar zeker met een kleiner budget.

 

Zo weet je waar je naartoe werkt en wat de prioriteiten zijn. Verwerk in deze doelen bijvoorbeeld hoeveel kliks per dag je gemiddeld wilt ontvangen, aan welk dagbudget. Andere mogelijke doelen zijn bijvoorbeeld brand awareness, leads en (herhaal)aankopen.

 

Het SMART-principe kan je helpen om doelen te kiezen. Volgens dit principe moeten je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Een voorbeeld is om het gemiddelde aantal kliks per dag te verhogen van 60 naar 80 op twee maanden tijd.

 

Met een kleiner budget is het moeilijker om veel campagnes te maken en veel doelen te halen, daarom is het extra belangrijk om je prioriteiten vast te leggen.

 

2. Geografische targeting

 

Dit is één van de eerste zaken die je moet instellen bij een nieuwe campagne.

 

Ga je een volledig land targeten, bepaalde steden of regio’s, of iets anders?

 

Denk eraan dat hoe kleiner je regio is, hoe minder verkeer je zal hebben, dus zoek een balans tussen relevantie en budget. Denk er ook aan dat je minder relevante locaties altijd kunt uitsluiten.

 

3. Advertentieplanning

 

Dit is een handige om je budget onder controle te houden.

 

Als je merkt dat je bijvoorbeeld tijdens de week meer conversies hebt, kan je je campagnes opsplitsen in week en weekend, en het budget in het weekend wat terugschroeven.

 

Je kan er ook voor kiezen om je advertenties op bepaalde dagen of uren helemaal niet te tonen, wat ook weer budget bespaart. Zo kan je bijvoorbeeld alleen tijdens de openingsuren je advertenties vertonen.

 

4. Match types

 

Match types kunnen heel handig zijn om je budget onder controle te houden. Bekijk nog eens opnieuw hoe het juist zat en kijk kritisch naar je gekozen zoektermen.

 

5. Test ook Display-campagnes 

 

Je bent misschien geneigd om je te focussen op Search-campagnes met een kleiner budget, maar met Display-campagnes ben je op veel meer plaatsen zichtbaar. En als je per klik betaalt, verlies je zelfs geen geld aan de impressies.

 

Met een Display-campagne heb je een groter bereik en dat is goed voor de brand awareness. Met een Search-campagne bereik je dan weer mensen op de juiste moment: als ze er zelf naar zoeken. Perfecte combo dus!

 

6. Ga hard tegen de concurrentie

 

Stel ‘Overtreffingspercentage’ in als biedstrategie om steeds boven je concurrentie te verschijnen.

 

Je kan dan een domein ingeven, hoeveel procent van de tijd je erboven wilt verschijnen, en een maximaal bod. Zo weet je waarvoor je aan het betalen bent.

 

Let wel op, dit is niet voordelig in alle gevallen. Heb je geen duidelijke concurrent die altijd voor dezelfde keywords verschijnt, of is je belangrijkste concurrent Zalando? Dan is dit niet de juiste keuze.

 

7. Zoekwoorden

 

De CPC voor algemene zoekwoorden kan heel hoog liggen, dus zoek naar unieke zoekwoorden en maak gebruik van long tail zoekwoorden. Die zijn goedkoper. Je kan longtail zoekwoorden vinden door in Analytics de organische zoekopdrachten te bekijken, Google Autocomplete te gebruiken, de Keywordplanner van Google zelf, of keywordtool.io.

 

Het is geen slecht idee om een maximum CPC in te stellen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Je zal dan misschien niet altijd bovenaan staan, maar je houdt controle over je budget.

 

Hou ook zeker de zoektermen in de gaten om op tijd zaken uit te sluiten. Een uitgebreide lijst met uitsluitingszoekwoorden geeft je meer controle over je budget.

 

8. Vermijd Dynamic Search Ads

 

Dynamic Search Ads worden niet getriggerd door zelfgekozen zoekwoorden, maar op basis van de content op je landingspagina.

 

Dit lijkt handig, en dat kan het ook zijn, maar het kost wel meer omdat je meer voor irrelevante zoekopdrachten verschijnt.

 

9. Extensies

 

Dit is een uitstekende manier om je advertentie meer te doen opvallen. Je kan extra informatie geven die niet meer in de advertentie past, maar die wel mensen over de streep kan trekken. Je advertentie is ook visueel groter en valt dus meer op.

 

10. Landingspagina’s

 

Een goede landingspagina kan zorgen voor een betere kwaliteitsscore, en dat zorgt dan weer voor een lagere CPC. Google houdt rekening met relevantie, de originaliteit van de content, transparantie en of je vlot kan navigeren.

 

Je zal ook gewoon meer conversies halen met een goede landingspagina. Win-win dus.

Heb je geen budget voor een goede landingspagina? Kies dan eerder voor een alleen-bellen-campagne. Zo heb je meteen een duidelijke call to action, en worden mensen niet afgeschrikt door een verouderde landingspagina.

 

In snackvorm

 

Ook met kleine budgetten kun je succesvol adverteren in Google.

  • Dit vereist een gerichte aanpak waarbij je het meest zinvolle publiek target in plaats van breder te gaan.
  • Stel meetbare doelen op en kies je prioriteiten slim.
  • Zorg dat je een duidelijke focus hebt en kies op basis daarvan een regio, advertentieplanning en match types.
  • Met een beperkt budget moet je soms wat creatiever zijn. Laat je niet afschrikken door Display-campagnes of door de concurrentie.
  • Gebruik long tail zoekwoorden waarbij de conversie-actie niet veraf is.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website