Automatisch bieden in Google Ads

Wanneer je een campagne opzet in Google Ads, heb je de keuze uit verschillende biedstrategieën. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om handmatig te bieden, maar kan je ook opteren voor één van de verschillende automatische biedingen.

 

Automatisch bieden betekent dat de zoekmachine voor jou een CPC instelt, aan de hand van verschillende factoren, en dat je zelf geen handmatige stappen dient te ondernemen.

 

De verschillende automatische biedstrategieën

 

Om effectief te weten te komen welke automatische biedstrategie het best bij jouw onderneming past, zal je veel geduld moeten hebben en veel moeten experimenteren en testen in Google Ads.

 

Elke automatische biedstrategie heeft immers zijn eigen nuances, wat maakt dat niet elke strategie voor elke onderneming geschikt is.

 

In totaal zijn er zeven verschillende automatische biedstrategieën waaruit je kan kiezen:

 

  1. Klikken maximaliseren
  2. Zoekpaginalocatie targeten
  3. Beoogd overtreffingspercentage
  4. Doel-CPA
  5. ECPC (verbeterde kosten per klik)
  6. Doel-ROAS
  7. Conversies maximaliseren

 

We lichten hieronder kort toe waarvoor elke automatische biedstrategie staat en op welke zaken je specifiek moet letten.

 

Klikken maximaliseren

 

Bij ‘Klikken maximaliseren’ worden je biedingen zo ingesteld dat je zoveel mogelijk klikken genereert binnen jouw vooropgesteld budget.

 

Het is de meest simpele strategie van alle automatische biedstrategieën, maar heeft wel als onbetwistbaar nadeel dat er geen rekening wordt gehouden met conversies of andere resultaten.

 

Verder is deze automatische biedstrategie ook niet aangewezen voor accounts met een beperkt budget, aangezien Google zich enkel en alleen zal concentreren op het behalen van zoveel mogelijk klikken.

 

Zoekpaginalocatie targeten

 

Met ‘Zoekpaginalocatie targeten’ wordt het bod zo ingesteld dat je kans groter is om met je advertentie bovenaan de pagina te staan of op de eerste pagina met zoekresultaten.

 

Aangezien het hier om een kans gaat, heb je dus geen garantie dat jouw advertentie effectief de hoogste plaats bereikt.

 

Google neemt namelijk ook andere zaken, zoals kwaliteitsscore, in rekening om je uiteindelijke positie te bepalen. Je kan deze strategie dus best enkel toepassen als je kwaliteitsscore uitzonderlijk hoog is en je voldoende budget voorhanden hebt.

 

Beoogd overtreffingspercentage

 

Heb je een concurrent die je het koste wat kost wil overtreffen? Dan is ‘beoogd overtreffingspercentag’” jouw automatische biedstrategie.

 

Met dit automatisch bod stel je een domein in van een andere adverteerder die je in advertentiepositie wil overtreffen en wat de maximum CPC is die je bereid bent om te betalen.

 

Let wel, als je concurrent dezelfde automatische biedstrategie gebruikt, is de kans groot dat je steeds de maximum CPC zal betalen om je concurrent te moeten overtreffen. Daarnaast speelt ook hier weer de kwaliteit van je advertentie een rol om de uiteindelijke positie te bepalen.

 

Doel-CPA (cost-per-acquisition)

 

Met ‘Doel-CPA’ bepaal jij welke kost je wil spenderen om een bepaald doel te bereiken.

 

Vervolgens zal Google proberen om zoveel mogelijk conversies te genereren binnen deze vooropgestelde CPA.

 

Belangrijk is wel om met volgende zaken rekening te houden:

 

  • Zet je je CPA te laag, zal je geen kliks of conversies genereren.
  • Zet je je CPA te hoog, gaat je budget er sneller door.
  • Doel-CPA is enkel een richtlijn. De werkelijke CPA’s kunnen lager of hoger dan het vooropgestelde doel uitvallen.

 

ECPC (Enhanced Cost Per Click)

 

Bij ‘ECPC’ passen je handmatige biedingen zich automatisch aan om meer conversies te genereren, terwijl er wordt geprobeerd om dezelfde kosten per conversie te realiseren.

 

Je handmatig bod kan met andere woorden dus overschreden worden door het automatisch bod, wanneer Google de indruk krijgt dat een bepaald persoon meer kans heeft om te converteren dan anders.

 

Aangezien Google niet kan garanderen dat deze persoon ook werkelijk converteert, kan deze automatische biedstrategie enorm duur uitdraaien! We raden je dus aan om goed op te letten met deze biedstrategie.

 

Doel-ROAS (Return On Ad Spend)

 

‘Doel-ROAS’ stelt je biedingen zo in dat je een zo hoog mogelijke conversiewaarde genereert voor het doel-ROAS dat je hebt ingesteld.

 

Stel dat je bijvoorbeeld een ROAS van 200% hebt ingesteld, dan wil je voor elke €1 die je in Google Ads hebt uitgegeven, €2 omzet genereren.

 

Let wel, deze automatische biedstrategie vereist wel een actief account. Dit houdt in dat je de afgelopen 30 dagen minstens 50 conversies hebt behaald en dat je enkele dagen op rij conversiewaarden hebt behaald tegen een vergelijkbaar tarief

 

Conversies maximaliseren

 

‘Conversies maximaliseren’ stelt je bod automatisch in om zoveel mogelijk conversies te genereren binnen je vooropgestelde budget.

 

Net zoals bij ‘Klikken maximaliseren’ is het ook hier opletten geblazen dat je budget niet meteen wordt opgesoupeerd. Google zal namelijk enkel de focus leggen op zoveel mogelijk conversies genereren en verder niets anders dan dat.

 

Een dagelijkse budgetopvolging is hier dus sterk aangewezen!

 

Kleine kanttekening: werk je met een Google Ad Grants-account? Dan kan je met ‘conversies maximaliseren’ het bodlimiet van $2 omzeilen.

 

In snackvorm

 

In Google Ads kun je op verschillende manieren automatisch bieden.

  • Automatisch bieden betekent dat Google voor jou een CPC instelt aan de hand van verschillende factoren, en deze zelf ook bijstuurt indien nodig.
  • Er zijn 7 automatische biedstrategieën beschikbaar: klikken maximaliseren, zoekpaginalocatie targeten, beoogd overtreffingspercentage, doel-CPA, ECPC, doel-ROAS en conversies maximaliseren.
  • Elke automatische biedstrategie heeft zijn eigen nuances. Hierdoor is enig test- en experimenteerwerk in Google Ads vereist.
  • Sommige automatische biedstrategieën, zoals ‘doel-ROAS’, zijn alleente gebruiken als je account voldoende conversies genereert. Je kan dus niet zomaar lukraak alle biedstrategieën beginnen testen.
  • De biedstrategieën worden gestuurd op basis van ‘machine learning’ en houden geen rekening met zoekwoorden die belangrijk zijn voor jou. Houd dus goed in de gaten dat Google effectief ook aan de belangrijkste zoekwoorden het meeste budget spendeert!
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website