Google Ads-trends voor 2019

Dat 2018 een veelbelovend jaar was op SEA-gebied, kunnen we gerust wel zeggen. Zo veranderde Google AdWords naar Google Ads, en lanceerde Google de ene feature of toevoeging na de andere.

 

Het was met andere woorden voor menig marketeer een jaar van continue verandering in hun SEA-accounts, en een blijvende ontdekking van tal van nieuwe mogelijkheden.

 

Laten we even terugblikken op welke toevoegingen het afgelopen jaar de revue passeerden en welke trends ons in 2019 te wachten staan!

 

Welke Ads-nieuwigheden ontdekten we in 2018?

 

In februari 2018 werd de lancering van de Google Chrome Ad Blocker een feit.

 

Met deze introductie hoopte de zoekreus storende advertenties uit haar browser te weren en meer relevante advertenties aan haar gebruikers te tonen.

 

Vervolgens richtte Google al haar pijlen op het verbeteren van de gebruikservaring voor haar SEA-marketeers. Zo lanceerde zij onder meer ‘Ad Suggestions’ om de tijd die werd gespendeerd aan het schrijven van advertentieteksten, te minimaliseren.

 

Enkele maanden later werd de uitrol van de nieuwe interface van Google Ads gelanceerd, en namen we afscheid van de naam ‘Google AdWords’. Een ingrijpende verandering, maar tevens een grote vooruitgang voor zij die dagdagelijks met SEA bezig zijn.

 

Ten slotte werden ook volgende zaken nog niet zo lang geleden uitgerold:

 

 

Wat zijn de SEA-trends voor 2019?

 

Vorig jaar gaven verschillende SEA-goeroes aan dat het SEA-gebeuren zoals iedereen al jaren gewoon is, niet langer meer bestaat.

 

Doelgroepen centraal plaatsen en focussen op automatisatieprocessen, dat is waar het om draait.

 

Tal van SEA-experts voorspellen dat dit in 2019 niet anders zal zijn, en dat er dus nog meer op deze zaken zal ingespeeld worden.

 

SEA-trend #1: doelgroep en context primeren boven zoekwoorden

 

Volgens Andrew Lolk van SavvyRevenue zal je niet langer meer alleen op zoekwoorden kunnen bouwen voor je SEA-strategie. Dat hebben het gebruik van in-market doelgroepen en de opkomende voice search-opdrachten in 2018 wel aangetoond.

 

Consumenten gaan niet langer meer op zoek via losse zoekwoorden naar een bepaald product, maar gebruiken alsmaar vaker volledige zinnen.

 

Omdat dit veel moeilijker in kaart te brengen valt, is doelgroeptargeting de ideale oplossing om jouw advertenties bij de juiste consument te krijgen.

 

Analyseer dus uitgebreid de data van je doelgroepen die je tot op vandaag hebt, segmenteer deze en ga na op welke doelgroepen je het best een positieve of negatieve biedstrategie uitoefent.

 

SEA-trend #2: automation en menselijke intelligentie versterken elkaar

 

Automation is nog altijd een hot topic.

 

Het vereenvoudigt het leven van elke marketeer en daar speelt Google maar al te graag op in.

 

Door automatische aanbevelingen en verschillende automatische biedstrategieën aan te bieden, wil de zoekreus haar SEA-marketeers tijd besparen door verschillende routinetaken in hun SEA-account uit handen te nemen.

 

Toch is menselijke intelligentie nog altijd een niet-te-missen onderdeel bij het gebruik van automation. Automatische aanbevelingen en biedingen zijn namelijk nog altijd niet even relevant voor elke adverteerder.

 

De opdracht in 2019 is dus om na te gaan welke van deze automatische aanbevelingen en biedingen voor jouw account van belang zijn, en je effectief meer tijd geven om nieuwe SEA-zaken te testen en je consument beter te leren kennen.

 

SEA-trend #3: nog meer nieuwe advertentietypes, extensies & mogelijkheden

 

Uit de terugblik naar 2018, bleek al snel duidelijk dat Google het afgelopen jaar ontzettend veel nieuwigheden heeft doorgevoerd voor haar adverteerders. In 2019 zal deze tendens zich dan ook alleen maar verderzetten.

Bij de introductie van de nieuwe advertentietypes, extensies en mogelijkheden wordt volgens SEA-experts verwacht dat Google Lens hier ook een rol in zal spelen.

 

In snackvorm

 

De wereld van zoekmachine adverteren blijft in beweging, en dat zal in 2019 niet anders zijn.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website