Nieuwe features in Google Ad Preview Tool

Elke adverteerder vraagt zich wel eens af of zijn advertenties worden getoond voor de voorwaarden, de plaatsen en de apparaten die hij heeft ingesteld.

 

In dat geval kan je best niet zomaar beginnen googelen, maar de Google Ad Preview Tool erbij nemen.

 

De Google Ad Preview Tool geeft je namelijk de mogelijkheid om te zoeken naar je eigen advertenties, zonder dat dit je extra vertoningen kost en je een lagere CTR oplevert.

 

Zo kan je dus veilig nagaan of jouw advertenties wel worden weergegeven, op welke plek deze dan staan en hoe je ervoor staat ten opzichte van je concurrentie.

 

Een zeer handige tool dus, die Google sinds enkele maanden ook nog eens heeft uitgebreid!

 

Selectie van je doelpubliek

 

Sinds kort kan je in de Google Ad Preview Tool bekijken welke advertenties worden weergegeven aan een bepaalde doelgroep.

 

In het verleden kon je enkel en alleen maar een voorbeeld bekijken van je advertentie door een zoekterm in te geven en vervolgens te filteren op locatie, taal en apparaat, maar dit is dus inmiddels verleden tijd.

 

Hieronder een lijst van de doelgroepen die beschikbaar zijn in de Google Ad Preview Tool:

 

  • Gebruikers in geen enkele doelgroep;
  • Vergelijkbare doelgroepen;
  • Aangepaste combinatie;
  • Websitebezoekers

 

Let wel, gebruik je in de instellingen van je campagnes ‘Targeting’, dan krijg je te zien welke advertenties worden weergegeven aan je opgegeven doelgroep. Gebruik je de instelling ‘Observatie’ dan zie je enkel naar welke positie jouw advertentie stijgt of daalt indien je effectief zou bieden op deze bepaalde doelgroep.

 

Budgetaanpassingen in de Google Ad Preview Tool

 

Eén van de belangrijkste redenen waarom adverteerders gebruikmaken van de Google Ad Preview Tool, is omdat deze meteen de oorzaak meegeeft waarom je advertenties niet worden weergegeven in Google Ads.

 

Hij laat dus zien wat er fout loopt en hoe je dit kan verbeteren in je live account.

 

Echter moest je voor deze verbeteringen in het verleden eerst teruggaan naar je live account, dan de aanpassingen doorvoeren en vervolgens terug naar de Google Ad Preview Tool gaan.

 

Met de nieuwe feature is dit voor alle foutmeldingen met betrekking tot budgettekorten niet meer nodig. Wanneer je advertenties bijvoorbeeld geen vertoningen genereren omdat je advertentiegroepen of je campagnes te weinig budget hebben, zal er een edit-knop in de Google Ad Preview Tool verschijnen, en kan je hier rechtstreeks de budgetten aanpassen.

 

De meerwaarde van de twee nieuwe features

 

De zoekreus heeft deze twee nieuwe features in de Google Ad Preview Tool gestoken om:

 

  1. de adverteerder meer tijd te besparen. Je hoeft namelijk niet meer tussen verschillende tabbladen en interfaces te wisselen wanneer je advertenties door budgettekorten niet (meer) worden weergegeven.
  2. het voor de adverteerder gemakkelijker te maken om de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste boodschap te targeten. Je krijgt immers meer doelgerichte informatie rond je doelgroepen, waardoor je je boodschappen nog beter kan afstemmen op de noden van jouw doelpubliek.

 

In snackvorm

 

De Google Ad Preview Tool werd onlangs uitgebreid.

  • Dankzij de Google Ad Preview Tool kan je zoeken naar je eigen advertenties, zonder dat dit je extra vertoningen kost en je een lagere CTR oplevert.
  • De tool geeft concreet weer of jouw advertenties verschijnen, op welke plek deze dan staan en hoe je ervoor staat ten opzichte van je concurrentie.
  • Sinds kort kan je niet alleen filteren op zoekterm, locatie, taal en apparaat, maar kan je ook zien welke advertenties worden weergegeven aan een bepaalde doelgroep.
  • Daarnaast kan je sinds enkele maanden ook meteen budgetwijzigingen doorvoeren in de Google Ad Preview Tool en hoef je dus niet langer te navigeren naar je live account.
  • De idee achter de uitgebreide Google Ad Preview Tool is om adverteerders meer tijd te doen besparen met het oplossen van eventuele problemen in hun account en hen het te vergemakkelijken om de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste boodschap te targeten.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website