Google Ad Grants: adverteren voor non-profitorganisaties

Google Ad Grants: adverteren voor non-profitorganisaties

Wil je als non-profitorganisatie graag jouw boodschap delen met mensen die bereid zijn om jou te helpen? Maak dan kennis met Google Ad Grants!

 

Dit programma maakt deel uit van ‘Google voor Non-profitorganisaties’ en biedt verschillende ondernemingen de optie om gratis te adverteren via Google AdWords. Elke organisatie ontvangt dagelijks maar liefst 329 USD, wat neerkomt op een maandelijks bedrag van 10,000 USD of €8.380.

 

Te mooi om waar te zijn? Natuurlijk gaat voor niets de zon op… Wie toegang wil krijgen tot Google Ad Grants en dit bedrag, dient weliswaar aan een aantal voorwaarden te voldoen.

 

De werking van Google Ad Grants

 

Google Ad Grants werkt grotendeels volgens de principes van Google AdWords. Je maakt advertenties, plaatst deze live en volgt deze verder op via onder meer Google Analytics en ‘Conversies bijhouden’.

 

Waarin zitten dan de grote verschillen?

 

  1. Zoals reeds eerder vermeld, is het gebruik van Google Ad Grants gratis. Je hoeft dus zelf geen betalingsgegevens op te geven zoals bij AdWords.
  2. Je advertenties worden alleen getoond aan personen die in Google zoeken naar non-profitorganisaties als de jouwe.
  3. Je kan enkel gebruikmaken van tekstadvertenties.

 

Aan welke voorwaarden moet je voldoen?

 

Wanneer je wil deelnemen aan Google Ad Grants, moet je non-profitorganisatie aan aantal criteria voldoen. Hieronder alvast enkele van deze voorwaarden:

 

  • Je dient je aan te melden voor Google voor Non-profitorganisaties.
  • Je organisatie moet gevestigd zijn in één van de door Google opgegeven landen.
  • Je dient over een actieve website te beschikken met goede content.
  • Je moet een geldige liefdadigheidsstatus hebben.


Op de website van Google Ad Grants worden deze criteria allemaal uitgebreider toegelicht.

 

De richtlijnen van Google Ad Grants

 

Voldoet jouw non-profitorganisatie aan alle voorwaarden en mag je dus van start gaan met adverteren? Ook dan dien je met een aantal richtlijnen rekening te houden.

 

Wel wordt enige voorzichtigheid vereist wanneer je deze lijst als referentie gebruikt. Sinds 1 januari 2018 gelden er namelijk een aantal nieuwe regels die momenteel nog niet duidelijk vindbaar zijn op de Google Ad Grants-website. Daarom geven we je hieronder alvast mee welke nieuwe zaken werden toegevoegd:

 

  1. Je account dient minimaal een CTR van vijf procent te behalen. Heb je twee opeenvolgende maanden een CTR van minder dan vijf procent? Dan wordt je Google Ad Grants-account geannuleerd.
  2. Je dient gebruik te maken van locatie-targeting.
  3. Je account moet minstens twee actieve advertentiegroepen hebben met daarin telkens twee actieve advertenties.
  4. Je account dienst minstens twee sitelink-extensies te hebben.
  5. Je mag enkel advertenties en zoekwoorden gebruiken die het hoofddoel van jouw organisatie weergeven. Concreet betekent dit:
    • dat je niet mag bieden op branded keywords die niets met jouw organisatie te maken hebben;
    • je geen non-branded keywords met één woord mag opnemen;
    • je geen brede, generieke zoekwoorden zoals “beste pizza” mag gebruiken.

 

Een hoop werk, maar zeker en vast de moeite waard wanneer je jouw non-profitorganisatie naar een hoger niveau wil tillen!

 

In snackvorm

 

AdWords gebruiken als non-profitorganisatie? Enter Google Ad Grants.

  • Biedt de kans om gratis te beschikken over 10,000 USD advertentiebudget.
  • Je kunt alleen gebruikmaken van tekstadvertenties in het zoeknetwerk.
  • Wel onderhevig aan een paar voorwaarden. Zo moet je onder meer beschikken over een geldige liefdadigheidsstatust.
  • Voldoet jouw non-profitorganisatie aan de voorwaarden? Ook dan moet je een aantal richtlijnen volgen.
  • Sinds 1 januari 2018 dien je minimaal een CTR van 5 procent te halen, alsook minstens twee sitelink-extensies te hebben.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website