Gepersonaliseerde content: do’s en don’ts

Gepersonaliseerde content is vandaag de dag belangrijker dan ooit. 

 

Het zorgt namelijk voor een hogere betrokkenheid bij je doelgroep en maakt dat deze een stuk sneller converteert dan wanneer je enkel en alleen ‘one to all’-content inzet.

 

Toch kan je niet zomaar eender welke informatie gebruiken om de aandacht te trekken van je doelgroep.

 

Gepersonaliseerde content heeft namelijk als valkuil snel eng te worden. Zeker wanneer de getargete persoon zich niet kan herinneren of hij deze informatie wel aan jou kenbaar heeft gemaakt. 

 

Om dit te vermijden, leggen we je hieronder uit hoe je best te werk gaat!

 

Gepersonaliseerde content aanbieden, is een hele evenwichtsoefening.

  • Gepersonaliseerde content zorgt ervoor dat je doelgroep sneller converteert, mits het juiste gebruik van gegevens.
  • Er bestaan verschillende fases van personalisatie. Je bouwt deze fases best stelselmatig op om te vermijden dat de ‘creep factor’ optreedt.
  • Vraag alleen relevante gegevens aan je doelgroep om je geloofwaardigheid als merk hoog te houden.
  • Informeer duidelijk en transparant voor welke doeleinden je bepaalde gegevens gebruikt. 
  • Werk steeds met een duidelijke ‘opt-in’ en ‘opt-out’. 

 

De vijf fases van personalisatie

 

Er bestaan verschillende fases van gepersonaliseerde content.

 

Welke fase je juist hanteert, is afhankelijk van de hoeveelheid informatie die je hebt van je doelgroep en het doel dat je wenst te bereiken.

 

Fase 1: one to all

 

In deze fase heb je slechts één boodschap die je via één kanaal aan iedereen overbrengt. Er is geen afstemming op je doelgroep en er wordt geen persoonlijke communicatie ingezet.

 

Fase 2: one to many

 

Bij ‘one to many’ ziet je doelgroep jouw communicatie op meerdere kanalen verschijnen, met eventueel een lichte aanpassing aan de boodschap. Ook hier is nog geen sprake van gepersonaliseerde content.

 

Fase 3: one to some

 

In deze fase ziet je doelgroep variaties van de inhoud van de boodschap, op basis van de plaatsing binnen online kanalen. Op dit niveau begint de inhoud nauwer samen te vallen met gedefinieerde segmenten en buyer persona’s.

 

Fase 4: one to few

 

Bij ‘one to few’ is je content niet alleen online gepersonaliseerd op een zeer specifieke doelgroep, maar ook offline. Je doet hier als merk dus interactieve inspanningen over kanalen heen om elke boodschap te optimaliseren op één welbepaald segment.

 

Fase 5: one to one

 

Wanneer je one to one-marketing inzet, maak je gebruik van hypergepersonaliseerde content. Je stemt je boodschappen af op de interesses en de acties van één bepaald persoon.

 

“The creep factor”

 

Consumenten verlangen en verwachten vandaag de dag gepersonaliseerde content.

 

Het spreekt dan ook voor zich dat je als merk of bedrijf in fase 4 en 5 het meeste succes behaalt wanneer je geloofwaardigheid wil opbouwen bij je doelgroep en deze op regelmatige basis wil doen converteren.

 

Toch zijn dit ook dezelfde fasen waarin “the creep factor” optreedt. Deze term geldt wanneer je doelgroep bepaalde content zo gepersonaliseerd vindt, dat het eng wordt en je dus net geloofwaardigheid verliest.

 

Hieronder enkele zaken waarmee je als merk dient op te passen:

 

  • Vraag geen telefoonnummer aan je doelgroep wanneer dit niet nodig is. Mensen zijn immers op hun hoede voor merken die om persoonlijke informatie vragen die zij als onnodig beschouwen.
  • Gebruik enkel informatie die je doelgroep bewust heeft gedeeld. Mensen voelen zich namelijk ongemakkelijk als merken hen aanspreken met behulp van informatie die ze niet vrijwillig openbaar hebben gemaakt.
  • Wees voorzichtig met het gebruik van erg gepersonaliseerde content naar kinderen toe. Ouders zijn wantrouwig toe naar merken die hun persoonlijke informatie gebruiken om hun kinderen te targeten.

 

Let’s get personal met deze vier tips

 

Om te vermijden dat je doelgroep je als ‘creepy’ beschouwt, hou je je gepersonaliseerde content best binnen de aanvaardbare grenzen.

 

Hier enkele tips omtrent hoe je dit doet:

 

  1. Vraag enkel gegevens die relevant zijn voor het doel dat je wil bekomen;
  2. Informeer duidelijk en transparant voor welke doeleinden je bepaalde gegevens gebruikt. Op deze manier zal je doelgroep zich minder zorgen maken wanneer ze een zeer gerichte advertentie te zien krijgen. 
  3. Geef je doelgroep de keuze of ze bepaalde gegevens met jou willen delen of niet. Dit doe je onder meer door je gebruikers de keuze te geven voor een duidelijke ‘opt-in’ en ‘opt-out’ van persoonlijke communicatie met jouw merk. Dit kan gaan van persoonlijke nieuwsbrieven, over berichten op je telefoon tot gepersonaliseerde pushnotificaties. Hoe meer iemand zich herinnert jou toestemming te hebben gegeven voor personalisaties, des te minder de kans er bestaat dat ze onaangenaam verrast zullen zijn wanneer en als je die communicatie personaliseert.
  4. Bouw gepersonaliseerde content stelselmatig op. Je hoeft niet meteen te beginnen aan een complexe, extravagante multi-channel personalisatie als je net begint met communiceren.

 

Heb je nog vragen over content marketing? Laat gerust een comment achter, of plan een vrijblijvende afspraak.

Ashley Van den Broeck

Kan uren praten over SEO, landing pages en banner ads.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website