Over geografische ad customizers

Alles over Geo Ad Customizers

Het is altijd nuttig om nieuwe advertenties te testen in AdWords Search-campagnes. Met Geo Ad Customizers toon je nieuwe ad copy die zich automatisch aanpast aan de locatie waarin zoekers zich bevinden. Op die manier kan je je doelpubliek beter targeten én voelen zij zich meer aangesproken.

 

We leggen hier stap voor stap uit hoe je geo ad customizers zelf kan gebruiken in je campagnes.

 

Waarom zou ik het gebruiken?

 

Het grootste voordeel is dat je advertentie meer opvalt tussen de concurrentie. Mensen zullen sowieso zien dat de locatie waarin ze zich bevinden, vermeld wordt in de advertentie. Daarnaast maakt het je advertenties ook specifieker en meer gericht op je doelpubliek.

 

Je kan er bepaalde voordelen mee uitspelen, bijvoorbeeld door te vermelden dat het maar 20 minuten rijden is van waar ze zich bevinden.

 

Of dat de levering de volgende dag al is, omdat ze zich binnen een bepaalde straal van de winkel bevinden. Met Geo Ad Customizers vermijd je ook dat je aparte campagnes of advertentiegroepen moet maken voor elke locatie. Je kan de advertenties gewoon aan bestaande campagnes toevoegen.

 

Hoe begin ik eraan?

 

Volg deze vier stappen:

 

  1. Welke locaties wil je targeten? Wil je mensen binnen een bepaalde straal bereiken, of wil je de afstand vanaf bepaalde plaatsen benadrukken? Dit zal bepalen welke plaatsen je moet verzamelen.
  2. Lijst de plaatsen op in een spreadsheet met de naam van de stad en het land.
  3. Het volgende dat je moet bepalen is de Ad Customizer. Hier zal je naar verwijzen als je de advertenties aanmaakt. Maak het jezelf niet te moeilijk en kies hier één woord voor. Dit kan zowel in de kop van de advertentie als in de beschrijving, maar hou wel rekening met het maximum aantal tekens. Als je customizer bijvoorbeeld een stad is kan dit heel wat verschillen in aantal tekens. De tekst en het aantal tekens zijn de twee volgende kolommen in je spreadsheet.
  4. In AdWords ga je naar de Gedeelde bibliotheek en bij Bedrijfsgegevens stel je advertentieaanpassers in. Je geeft dit best een simpele naam, bijvoorbeeld ‘geo’, want je zal er nog naar moeten verwijzen in je advertenties.    

 

 

Advertenties schrijven

 

Om de advertenties te maken, ga je te werk zoals je dat anders zou doen met advertentieaanpassers. Je verwijst naar de naam (geo in dit geval) en de kolom (de kolom met de tekst in – driving op de foto).

 

Een voorbeeld:

 

 

Vanaf dan neemt Google het over. Als mensen in de door jou bepaalde locaties zoeken, zullen ze een aangepaste ad te zien krijgen.

 

In snackvorm

 

Met Geo Ad Customizers kun je micro-targeten op basis van locatie.

  • Ze maken je advertenties specifieker en meer gericht.
  • Daardoor val je meer op tussen andere advertenties.
  • Je kunt er voordelen mee uitspelen en bespaart tijd doordat je geen aparte campagnes moet opzetten.
  • De basis? Een spreadsheet met de juiste gegvens.
  • Hiernaar verwijs je in je advertenties.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website