GDPR: Een maand later

We probeerden jullie eerder al voor te bereiden op de GDPR, maar hoe zit het nu één maand na de invoering van de General Data Protection Regulation.

 

  • Hoe reageerden bedrijven?
  • Hoe moet je nu verder?
  • Zijn er echt al sancties gevallen?

 

De wereld is niet gestopt met draaien, maar we kunnen ons wel voorstellen dat er heel wat slapeloze nachtjes vooraf zijn gegaan aan 25 mei 2018. Ben je het noorden een beetje kwijt? Lees dan vooral verder.    

 

De reacties

 

Je zult waarschijnlijk ook wel de stortvloed aan GDPR-mails gezien hebben in de week voor 25 mei. Hoeveel ervan heb jij genegeerd? Of gebruikt als eenvoudige manier om je uit te schrijven? Niet echt de bedoeling van de afzenders waarschijnlijk, maar wel een begrijpelijke reactie na de twintigste, dertigste of veertigste e-mail.

 

Veel bedrijven zijn waarschijnlijk beginnen panikeren op het moment dat ze zelf zo’n mails kregen, om dan ook snel zelf iets in elkaar te steken en uit te sturen om te laten zien dat ze er wel degelijk ook mee bezig waren. Maar zonder eigenlijk goed te weten wat ze aan het doen waren. De week voor GDPR was waarschijnlijk ook niet de beste moment om je mail te laten opvallen. Met als gevolg dat er nog maar weinig mensen overblijven om naar te mailen.

 

Verder viel het ook op dat veel websites een nieuw privacy- en cookiebeleid kregen met een pop-up om hiermee akkoord te gaan.

 

Wat nu?

 

Gedane zaken nemen geen keer, maar we bekijken toch even hoe het beter kon met de e-mails.

 

Om die paniekreacties te vermijden, waren bedrijven beter enkele maanden eerder begonnen met een doordacht plan. Dan konden ze rustig uitzoeken van wie ze gegevens hadden en hoe ze daar aan kwamen. In veel gevallen was het dan zelfs niet nodig om nog eens toestemming te vragen. En waar dat wel nodig was, konden ze een paar maanden voor de deadline naar mailen met ruimte voor herinneringen.  

 

Bij formulieren op landingspagina’s of op je website wil je natuurlijk dat mensen je toestemming geven om hen te contacteren. Om ervoor te zorgen dat mensen de juiste vakjes aanvinken, hebben ze meestal een klein duwtje nodig. Je kan dit doen door te laten zien wat het voordeel voor hen is als ze het aanvinken. Mensen willen hun eigen problemen oplossen, en niet die van jou als bedrijf. Zo kan je bijvoorbeeld vermelden dat het een betere ervaring op de website zal geven als ze akkoord gaan. Hou de tekst kort, en maak er iets leuk van (in de mate van het mogelijke).


Nog een laatste tip: zorg dat je als bedrijf en zeker als marketeer zelf wat op de hoogte bent van de GDPR. Op die manier zal je het een meer creatieve invulling kunnen geven, en er misschien zelfs je voordeel uit halen. Het werkt ook heel wat sneller als je niet afhankelijk bent van iemand die over alles wat met GDPR te maken heeft juridisch advies geeft.

 

Heb je nog wat uitgebreidere informatie over GDPR nodig?

 

Sancties

 

In eigen land werd er tot nu toe nog geen boetes uitgeschreven. Als we kijken naar onze buurlanden zijn er in Duitsland en Nederland ook nog geen sancties gevallen. In Nederland kregen verschillende bedrijven wel al een waarschuwing dat ze een DPO moesten aanstellen.

 

In Frankrijk werd er één boete uitgeschreven voor security-problemen in een webshop.

 

In Groot-Brittannië zijn ze blijkbaar strenger: hier werden al vier boetes uitgeschreven. Twee voor een datalek, één voor het versturen van gevoelige contactgegevens, en één voor het versturen van ongevraagde spammails.

 

Hier vind je meer informatie over deze boetes en rechtszaken.

 

In snackvorm

 

GDPR ging een maand geleden in.

  • Opvallende reacties van bedrijven waren de vele GDPR e-mails en de pop-ups met een nieuw privacy- en cookiebeleid op websites.
  • Voor de GDPR e-mails is het wat laat, maar voor een volgende keer begin je best op tijd met een doordacht plan.
  • Om ervoor te zorgen dat mensen de juiste vakjes aanvinken bij formulieren, zet je best de voordelen voor hen in de verf.
  • Om kort op de bal te kunnen spelen ben je best zelf wat op de hoogte van de GDPR.  
  • In België en de meeste buurlanden vallen de boetes en rechtszaken tot nu toe wel mee.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website