Gastbloggen kan voor een serieuze boost zorgen op je eigen website of blog: je ‘leent’ namelijk verkeer van grotere blogs. Achteraf krijg je hopelijk een piek in verkeer op je eigen website en meer bekendheid. Daarnaast is het ook een kans om je knowhow aan te tonen.

 

Toch kunnen de resultaten soms uitblijven, en daarom geven we je enkele tips voor een succesvolle gastblog of ‘guest post’.

 

Optimaliseer voor de zoekmachines

 

Je kan misschien redeneren dat SEO minder belangrijk is bij een gastblog omdat het voor een andere blog is dan die van jezelf, en dat het belangrijkste is dat je vooral een interessant stuk schrijft. Maar het is logisch dat meer mensen je gastblog zullen lezen als je hoger in de zoekresultaten verschijnt. En als meer mensen je post lezen, heb je ook meer kans dat er naar gelinkt wordt.   

 

Kijk verder dan je niche

 

Je eerste reflex is waarschijnlijk om een populaire blog te zoeken die goed aansluit bij je niche. Logisch ook, want het is goed voor je geloofwaardigheid en of mensen je zien als een autoriteit voor een bepaald onderwerp. Maar in sommige gevallen is het beter om te verschijnen op een iets minder bekende blog of op blogs met een thema dat niet helemaal aansluit op je standaardthema’s. Deze blogs zijn soms een betere bron van leads of verkeer.

 

Eén van de redenen hiervoor is dat je op de grotere blogs gewoon veel meer concurrentie hebt.

 

Er zijn heel wat experts die in dezelfde niche gespecialiseerd zijn en je moet al je best doen om eruit te springen. Als je een gastblog schrijft op blogs buiten je niche, val je meteen op als expert op dat gebied. Het is natuurlijk allemaal afhankelijk van je eigen situatie, maar schrijf een blog niet meteen af als hij niet helemaal binnen je niche past of als het niet de bekendste blog is.

 

Straal geloofwaardigheid uit

 

Als je een gastblog schrijft is het extra belangrijk om geloofwaardig over te komen omdat mensen je waarschijnlijk nog niet kennen. Je kan dit doen door bijvoorbeeld screenshots, onderzoeken of data toe te voegen.

 

Verlies deze ‘credibility boosters’ niet uit het oog als je aan het schrijven bent.

 

Bekijk het op lange termijn

 

Net zoals de meeste SEO-inspanningen is gastbloggen een werk van lange adem. Je zal waarschijnlijk niet meteen resultaten zien, en dat is oké.

 

Zo is het bijvoorbeeld een goed idee om een paar gastblogs te doen op dezelfde website zodat hun publiek je naam meerdere keren ziet voorbij komen. Er zijn vijf tot zeven impressies nodig voor iemand je merk onthoudt, dus voor de beste resultaten houd je daar best rekening mee.

 

Gastbloggen zorgt ook niet per se voor een grote piek een verkeer naar eigen website, maar het zal wel de juiste mensen aantrekken. De mensen die converteren dus.   

 

Vergeet het niet op te volgen

 

Het werk is niet gedaan als je artikel gepubliceerd is op de gewenste blog. Een groot deel van het succes dat je kan hebben met gastblogs, komt door wat je erna doet. Zo haal je er het meeste uit:

 

  • Zorg voor follow-up posts op je eigen blog. Zo blijven mensen langer hangen als ze doorgeklikt hebben. Wacht hier niet te lang mee, maar zorg dat mensen ze meteen te zien krijgen als ze op je website komen. Dit is ook de perfecte manier om door te linken naar je gastblog.
  • Promoot je gastblog op je sociale media kanalen. Zo stuur je er meer verkeer naartoe, en zo kan je het aan je eigen lezers laten weten.

 

Hou je artikel in de gaten. Beantwoord zeker de vragen die er gesteld worden. Deze vragen kunnen ook voor inspiratie zorgen bij de follow-up-artikels.

 

In snackvorm

 

Gastbloggen is één van de beste strategieën om je SEO-resultaten te verbeteren.

  • Optimaliseer je post voor de zoekmachines voor een groter publiek.
  • Kijk verder dan alleen de grote blogs of de blogs die goed bij je thema’s aansluiten om een gastblog voor te schrijven. 
  • Straal geloofwaardigheid uit door ‘credibility boosters’ in je artikel te verwerken.
  • Hou er rekening mee dat het een werk van lange adem is.
  • Volg je artikel op: zowel op je eigen blog, de gastblog als op sociale media.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website