Facebook Watch

Wat is Facebook Watch?

Na Vine, Periscope en Snapchat, lijkt Facebook zijn pijlen te hebben gericht op YouTube. De social mediareus gaat zijn 1,8 miljard (!) gebruikers een nieuwe manier voorschotelen om video’s te kijken in de vorm van Facebook Watch, een eigen videostreamingdienst die beschikbaar zal zijn via mobiel, desktop en tv-apps. Facebook Watch werd in augustus gelanceerd bij een select clubje VS-gebruikers en verschijnt concreet als een apart tabblad binnen Facebook met alleen video’s. Terwijl je kijkt, kun je chatten met vrienden of reageren in de comments zodat het toch een sociaal gebeuren blijft.

 

Social viewing

 

De typische kenmerken van Facebook worden doorgetrokken in hun videodienst. Je zal suggesties krijgen op basis van wat je vrienden zien en liken, en je kunt reageren, chatten en sharen. Zo gaan ze mee met de social viewing trend, een kar waar Tumblr eerder ook al op sprong met hun videochatdienst Cabana. Facebook Watch zal worden betaald door reclame, die natuurlijk is afgestemd op je interesses, zoals we dat van Facebook gewoon zijn. De video’s kunnen gaan van korte documentaires tot series en live sportevents en zijn terug te vinden in categorieën als ‘Most Talked About’, ‘What’s Making People Laugh’ en ‘Shows Your Friends Are Watching’.

 

Verder zal Facebook Watch de nodige gelijkenissen vertonen met YouTube. Zo kunnen Facebook-gebruikers heel gemakkelijk video’s ontdekken buiten hun feeds alsook eigen watch-lists aanmaken. Verder voorziet Watch een open platform, waar amateurcreators shows kunnen maken en uploaden.

 

Originele content

 

Om de content zo origineel mogelijk te houden, sloot Facebook al deals af met BuzzFeed, ATTN en Group Nine Media. Partners en publishers krijgen 55 procent van de advertentie-inkomsten, net als bij YouTube het geval is. Adverteerders krijgen twee opties: aan de ene kant kunnen ze gesponsorde videocontent aanbieden, aan de andere kant kunnen ze 15 seconden adverteren tijdens de mid-roll. In het eerste geval behoort ook product placement tot de mogelijkheden. Ter transparantie worden sponsors namelijk getagd door Facebook. Shows zullen verder eigen Facebook-pagina’s hebben, en creators kunnen specifieke groepen opzetten voor rechtstreekse interactie met fans.

 

Voordelen voor adverteerders

 

Facebook-gebruikers kijken 100 miljoen uur video per dag. Het engagement hierbij ligt tot maar liefst vijf keer hoger dan bij afbeeldingen. Voor adverteerders betekent Facebook Watch een nieuwe manier om te verschijnen waar gebruikers het meest geëngageerd zijn. Verwacht wordt dan ook dat advertenties die vragen om te reageren of iets te delen, beter zullen scoren. Facebook is momenteel nog volop zelf aan het testen met advertenties binnen Watch, maar het lijkt erop dat het belang van doelgroeptargeting alleen maar zal toenemen.

 

In snackvorm

 

Facebook lanceert Facebook Watch.

  • Een eigen videostreamingdienst.
  • Om de concurrentie aan te gaan met YouTube.
  • Met als insteek social viewing.
  • Content via deals met partners, open platform voor amateurcreators.
  • Voorlopig geen pre-roll, enkel mid-roll van 15 seconden.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website