Facebook vs. engagement bait

Facebook vs. engagement bait

Je komt ze waarschijnlijk regelmatig tegen: Facebook-posts die vragen om te liken, sharen, reageren, of iemand te taggen. Engagement bait dus. Pagina’s doen dit omdat ze door het Facebook-algoritme meer bereik krijgen in het nieuwsoverzicht als er meer engagement is bij een bericht. Omdat verschillende gebruikers aan Facebook hadden aangegeven dat ze dit als spam ervaren en dat het voor een negatieve ervaring zorgt, heeft Facebook beslist om het te bestraffen door deze posts minder bereik te geven.

 

Als je weet dat het doel van Facebook is om gebruikers zo lang mogelijk op het platform te houden en dat bovendien op een actieve manier, is het niet zo onlogisch dat deze maatregelen worden genomen.

 

Hoe pakt Facebook het aan?

 

Om engagement bait te kunnen bestrijden, heeft Facebook een machine learning-model ontworpen dat verschillende types engagement bait kan spotten. Het model analyseerde honderdduizenden berichten die bijvoorbeeld als spam aangeduid waren. Engagement bait krijgt nu al een minder groot bereik, en pagina’s die hier regelmatig gebruik van maken zullen zelfs afgestraft worden bij andere soorten berichten. Het algoritme maakt gelukkig wel uitzonderingen: posts waarin bijvoorbeeld om advies gevraagd wordt, posts met reistips of inzamelingsacties voor goede doelen zullen niet bestraft worden.

 

Door deze acties om onder andere fake news en engagement bait af te straffen, probeert het sociale netwerk om relevant te blijven en voor een aangename ervaring te zorgen.

 

Wat zal de invloed zijn?

 

De afgelopen jaren is het organisch bereik van berichten sterk gedaald door verschillende ingrepen van Facebook, en dat zal hierbij niet anders zijn. Het voordeel aan deze verandering is wel dat spammy berichten minder en minder op je nieuwsoverzicht zullen verschijnen, en dat pagina’s en adverteerders origineler uit de hoek zullen moeten komen. Op die manier is het engagement ook wel échter, en dat is geen slechte zaak. Als je enige doel zoveel mogelijk likes en reacties is, kan je sowieso best je strategie eens herbekijken.  

 

In snackvorm

 

Facebook gaat de strijd aan met engagement bait.

  • Engagement bait = posts die vragen om te liken, sharen, reageren of taggen om op deze manier het Facebook-algoritme te beïnvloeden voor een groter bereik.
  • Wordt door veel gebruikers als spam ervaren, met een negatieve Facebook-ervaring als gevolg.
  • Facebook ontwikkelde een machine learning-model om (de verschillende soorten) engagement bait te herkennen.
  • Pagina’s die vaak engagement bait inzetten, kunnen zelfs worden afgestraft bij andere soorten berichten.
  • Adverteerders zullen meer dan ooit origineel uit de hoek moeten komen.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website