Facebook-updates voor 2019

Sociale media is constant in verandering, en als je hier tijdig op anticipeert sta je al een stapje voor.

 

Dit geldt zeker voor Facebook, en bijgevolg dus ook voor Instagram.

 

Daarom delen we al enkele updates die eraan komen in 2019. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als je je strategie begint uit te tekenen voor het komende jaar.   

 

Nieuwe ads

 

We steken van wal met Instagram.

 

Binnenkort zal je Shopping Advertenties in je Instagram Stories kunnen zetten. Dit zal shoppen via Instagram interactiever en engagerender maken.

 

Gebruikers die je Stories bekijken, zullen meer informatie kunnen zien, en ook meteen doorklikken naar je website om de producten te kopen. Het zal eerst bij een beperkt aantal adverteerders beschikbaar zijn om een overkill te vermijden.

 

 

Ook via Facebook en Messenger Stories zal je in het komende jaar kunnen adverteren. Ze zijn nog niet zo populair als Instagram Stories, maar het geeft wel een andere beleving doordat het fullscreen is, en je zal meer opvallen als ads in de tijdlijn.

 

 

Nog op Facebook zal je met Augmented Reality Ads virtueel zaken kunnen passen. Dit zorgt er opnieuw voor dat mensen interactiever met je producten omgaan. Via een ad op Messenger of in de newsfeed zullen mensen ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een zonnebril eerst eens te ‘passen’.

 

Tot slot zijn er op Facebook nog de Playable Ads voor game apps. Daarmee kunnen gebruikers een game eerst testen voor ze hem kopen, en dat zou ervoor moeten zorgen dat meer mensen een game installeren. Deze ads zijn nu al beschikbaar.    

 

Updates voor pagina’s

 

Je had het misschien al gezien: Reviews op pagina’s zijn Aanbevelingen geworden.

 

Het is uitgebreider, mensen kunnen tags, tekst en afbeeldingen gebruiken naast de score als ze een aanbeveling schrijven.

 

Die zouden ervoor moeten zorgen dat mensen beter weten wat ze kunnen verwachten, en als bedrijf kan je er een goede reputatie mee opbouwen.

 

 

Nog een update die al actief is: bedrijfspagina’s kregen een andere look op mobiele apparaten om de navigatie makkelijker te maken en om te zorgen dat mensen sneller actie ondernemen. Zo kregen de actiebuttons bijvoorbeeld een meer opvallende plaats.

 

Updates van de metingen

 

Om het engagement met video’s beter te kunnen meten, kregen die metingen een update. Dit moet ervoor zorgen dat adverteerders beter begrijpen hoe de interactie met een video verloopt zodat ze hierop kunnen inspelen.

 

Brand Lift Studies zijn voorlopig alleen in de Verenigde Staten en Canada beschikbaar.

 

Hiermee kan je het effect meten van een advertentiecampagne op de perceptie van je merk.

 

Creatieve updates

 

Geen tijd of budget om een video te maken? Geen probleem, met de Video Creation Kit kan je bestaande foto’s omzetten in mobielvriendelijke video’s. Met simpele templates, en je kan er ook tekst aan toevoegen.

 

 

Campagne management updates

 

Met Value-Based Lookalike Audiences maak je een lookalike audience van je klanten op basis van hun online én offline gedrag.

 

Last but not least: sinds vorige maand kunnen adverteerders kiezen voor minimum ROAS bidding, waarbij ROAS staat voor ‘return on ad spend’.

 

Hierdoor heb je meer controle over welke waarde een campagne voor je heeft. Je kan de laagst aanvaardbare return on ad spend instellen, en op basis daarvan kiest Facebook hoeveel je biedt in de veiling.

 

In snackvorm

 

Facebook is altijd update-happy geweest, maar de laatste tijd kondigt het platform extra veel nieuwtjes aan.

  • Op het vlak van advertenties komen er Shopping Ads aan op Instagram Stories, op Facebook zal je binnenkort ook ads zien op Facebook en Messenger Stories en je zal kunnen experimenteren met AR Ads en Playable Ads voor games.
  • Bedrijfspagina’s kregen al twee updates: Aanbevelingen in plaats van Reviews en een nieuwe look en feel voor mobiele apparaten.
  • De metingen voor video’s werden geoptimaliseerd en met de Video Creation Kit kan je bestaande foto’s omzetten in mobielvriendelijke video’s.
  • Dankzij de Value-Based Lookalike Audiences maak je een lookalike audience van je klanten op basis van hun online én offline gedrag.
  • Tot slot geeft minimum ROAS bidding je meer controle over wat een campagne waard is voor jou.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website