Facebook pakt de tijdlijn aan

Facebook pakt de tijdlijn aan

Eerder deze maand kondigde Mark Zuckerberg aan dat de tijdlijn op Facebook drastische veranderingen zal ondergaan. De social mediareus wil zich namelijk meer gaan richten op betekenisvolle sociale interacties. Zuck wil het eindeloos scrollen en met een half oog filmpjes en artikels bekijken, verminderen doordat je vooral nog posts van familie en vrienden, en updates in groepen zal zien.

 

Allemaal goed en wel voor een aangenamere tijdlijn, maar hoe zit het voor posts van merken en bedrijven?

 

Wat verandert er precies?

 

Het doel van de verandering is om gebruikers inhoud te tonen die zo relevant mogelijk is, en dat de tijd die je spendeert op Facebook waardevol is en niet gewoon zo lang mogelijk. Posts van merken zullen met andere woorden naar de achtergrond verdwijnen en je zal vooral updates van familie, vrienden en groepen te zien krijgen. Waar eerder vooral het aantal comments en shares bepalend waren voor je positie, zijn dat nu posts waarvan verwacht wordt dat ze een interessante discussie teweeg kunnen brengen.

 

Adam Mosseri, hoofd van de News Feed, liet zich het volgende ontvallen:


“Because space in News Feed is limited, showing more posts from friends and family and updates that spark conversation means we’ll show less public content, including videos and other posts from publishers or businesses.”

 

Het organisch bereik was al langer dalende, maar het wordt er niet makkelijker op. Gelukkig zijn er oplossingen.

 

Wat kan je doen?

 

Als mensen posts van een bepaald merk toch niet willen missen, kunnen ze instellen dat ze die zeker in hun nieuwsoverzicht willen zien met de ‘Als eerste weergeven‘-optie. Het zal erop aan komen om je volgers hiervan te overtuigen.

 

Een andere optie is om dingen te posten die een interessante discussie kunnen opwekken, wat bijvoorbeeld bij live video’s vaak het geval is. Maar ga niet gewoon voor zo veel mogelijk reacties, want engagement bait wordt afgestraft.

 

Adverteren is ook nog altijd mogelijk, maar richt je niet alleen op het nieuwsoverzicht, want dat zal door deze update waarschijnlijk duurder en competitiever worden. Denk ook aan de volgende plaatsingen en gebruik ze in je voordeel:

 

  • groepen
  • rechterkolom
  • instant artikels
  • in-stream video
  • Instagram
  • gesponsorde berichten
  • Audience Network

 

In snackvorm

 

Facebook gaat de tijdlijn anders opbouwen.

  • Het platform wil meer de nadruk leggen op ‘betekenisvolle sociale interacties’.
  • Het gaat om de grootste aanpassing in jaren.
  • Publieke content van bedrijven en media zullen naar de achtergrond verdwijnen.
  • Posts van vrienden en familie gaan voorrang krijgen.
  • Advertenties verdwijnen niet.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website